توماس وست با مقام‌های اوزبیکستانی در باره‌ی افغانستان گفت‌وگو کرده است

توماس وست، نماینده‌ی‌ ویژه‌‌ی امریکا برای افغانستان، در ادامه‌ی دیدارها و رأی‌زنی‌هایش در باره‌ی افغانستان با مقام‌های کشورهای مختلف، این بار با عبدالعزیز کاملوف، معاون شورای امنیت ملی اوزبیکستان و عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور برای افغانستان، در باره‌ی منافع مشترک دو کشور و مسائل افغانستان گفت‌وگو کرده ‌است.

یک زن و یک مرد در غور به اتهام «زنا» کشته شدند

مسئولان امنیتی در غور، می‌گویند که یک زن و یک مرد در این ولایت به اتهام «زنا» کشته شده اند. به گفته‌ی مسئولان، این رویداد چاشت امروز (دوشنبه، ۲۱ جوزا) در مربوطات حوزه‌ی اول امنیتی شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت رخ داده است.

افراد دارای معلولیت در بلخ خواهان حضور نماینده‌ی شان در نشست دوحه اند

افراد دارای معلولیت در بلخ، خواهان حضور نماینده‌‌ی‌ شان در نشست سوم دوحه و دیگر نشست‌هایی که در باره‌ی سرنوشت شهروندان برگزار می‌شوند، هستند. شماری از این افراد، می‌گویند که حضور نماینده‌ی معلولان افغانستان در نشست سوم دوحه ضروری است و باید بتوانند از این قشر نمایندگی کنند.

مرگ روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان؛ وزارت صحت گزارش سازمان جهانی بهداشت را رد کرد

سازمان جهانی بهداشت، با پخش گزارشی در باره‌ی وضعیت صحی در افغانستان، گفته است که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در این کشور به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند. این سازمان، هشدار داده است که با کاهش بودجه‌ی این نهاد، آمار مرگ‌ومیر مادران و کودکان در افغانستان افزایش خواهد یافت.

رکود بازار صنعت آهنگری در غزنی؛ شماری از آهنگران تغییر کار داده اند

زلمی، مردی ۷۲ساله در غزنی ا‌ست که ۶۰ سال عمرش را صرف کوبیدن آهن و آهنگری کرده است. او که شش دهه عمرش را با این صنعت سپری کرده است، اکنون اما از کسادبودن کارش سخن می‌زند و می‌گوید که دستگاه‌های پیش‌رفته‌ی تولیدی در داخل و بیرون از کشور، جایگزین کوره‌ی آتش دکان‌های آهنگری شده اند.

رویداد ترافیکی در تخار؛ سه تن جان باخته و شش تن زخمی شده اند

مسئولان امنیتی در تخار، تأیید می‌کنند که در نتیجه‌ی یک رویداد ترافیکی در این ولایت، نُه تن جان باخته و زخمی شده اند. عبدالمبین صافی، سخن‌گوی فرماندهی‌ امنیه‌ی تخار، می‌گوید که این رویداد صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ جوزا) در اثر بی‌توجهی رانندگان دو موتر نوع «سراچه» و «فولدر» در منطقه‌ی «پوسته‌ی کوترمه»ی ولسوالی بهارک این ولایت، رخ داده است.

باشندگان غزنی یتیم‌خانه‌ای را با هزینه‌ی شخصی شان می‌سازند

باشندگان ولسوالی مقر غزنی، یک یتیم‌خانه را با هزینه‌ی شخصی شان می‌سازند. کار ساخت این یتیم‌خانه، امروز در محدوده‌ی یک‌ونیم‌ جریب زمین آغاز شده است. میاگل صدیق، مدیر نشرات ریاست معارف غزنی، می‌گوید که باشندگان ولسوالی مقر این یتیم‌خانه را به ارزش هفت‌ میلیون افغانی در روستای «خدای‌نظر چمبر» این ولسوالی می‌سازند.

اوزبیکستان ۵۰ بورسیه‌ی تحصیلی به دانش‌جویان افغان اختصاص داد

وزارت تحصیلات عالی، با پخش خبرنامه‌ای گفته که لطف‌الله خیرخواه روز گذشته با یادگار خواجه شادمانوف، سفیر ‎اوزبیکستان در ‎کابل، دیدار کرده ‌‌‌است. در این دیدار آقای خیرخواه در باره‌ی حل مشکلات دانش‌جویان افغان مقیم اوزبیکستان، اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانش‌جویان و روابط دوجانبه‌ی علمی، بحث و گفت‌‌‌وگو کرده است.

رویداد ترافیکی در بدخشان چهار کشته و هفت زخمی برجا گذاشت

حکمت‌الله محمدی، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان، می‌گوید این رویداد هنگامی رخ داده است که این افراد از ولسوالی راغستان با موتر نوع «لندکروزر» به سمت شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت در حرکت بودند. به گفته‌ی او، تمامی زخمیان و جان‌باختگان رویداد باشندگان لغمان و کارگران بوده اند.

رییس‌جمهور فرانسه پارلمان این کشور را منحل کرد

رسانه‌های بین‌المللی، گزارش داده اند که امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، پارلمان این کشور را منحل کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. مکرون یک‌شنبه‌شب، ۹ جون، پس از آن پارلمان فرانسه را منحل کرده که آرای راست‌گرایان افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا افزایش قابل توجهی یافته است.

بنی گانتز، عضو کابینه‌ی جنگ اسرائیل استعفا کرد

رسانه‌های بین‌المللی، گزارش داده اند که بنی گانتز، عضو کابینه‌‌ی جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه، ۲۰ جوزا، استعفا کرده است. این عضو کابینه‌‌ی جنگ اسرائیل، پیش از این به نخست‌وزیر این کشور تا دهم ماه روان میلادی مهلت داده بود که یک استراتژی مشخص برای مرحله‌ی پس از جنگ در غزه ارائه دهد، در غیر آن استعفا می‌دهد.

جسد یک زن ۵۵ساله در ولسوالی خواجه‌عمری غزنی یافت شد

مسئولان امنیتی در غزنی، تأیید می‌کنند که جسد یک زن ۵۵ساله در ولسوالی خواجه‌عمری این ولایت یافت شده است. خالد سرحدی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی غزنی، می‌‌گوید که نیروهای امنیتی جسد این زن را بامداد امروز (دوشنبه، ۲۱ جوزا) از روستای «ده‌درات» در نزدیکی «بند سلطان» یافت و به شفاخانه‌ی ولایتی غزنی منتقل کرده اند.