نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت سرپرست امارت اسلامی، روز یک‌شنبه، بیستم سنبله، در جریان سفر به ارزگان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در پیوند به زمان بازگشایی مکتب‌های دخترانه گفته است که خانواده‌های دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم خود نمی‌خواهند دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران شان بازگشایی شود.

این اظهارات سرپرست وزارت معارف، واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. شماری از دانش‌آموزان دختر در واکنش به گفته‌‌های سرپرست وزارت معارف، می‌گویند که یگانه مانع آموزش آنان امارت اسلامی است.

صنم که دانش‌آموز صنف هشتم مکتب است، به سلام‌وطندار می‌گوید که خانواده‌اش به او اجازه‌ی رفتن به مکتب را داده، اما امارت اسلامی مانع آموزش او در یک سال گذشته شده است. او می‌افزاید که بزرگ‌ترین رویای زندگی‌اش فراغت از مکتب و ادامه‌ی آموزش‌های عالی در بهترین دانشگاه‌های جهان است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

شبانه که دانش‌آموز صنف دوازدهم است، از حکومت سرپرست امارت اسلامی می‌خواهد که دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران باز کند. «ما از شما می‌خواهیم که مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم را باز کنید تا ما بتوانیم به درس‌های ما رسیدگی کنیم.»

هم‌زمان با این، شماری از خانواده‌های دانش‌آموزان دختر با رد گفته‌های سرپرست وزارت معارف می‌گویند که آنان منتظر بازگشایی مکتب‌ها در کشور اند. نعیم‌الدین، باشنده‌ی کابل، می‌گوید که دو دختر دارد و بیش از یک سال می‌شود که آنان از آموزش به دور مانده اند. او از امارت اسلامی می‌خواهد که مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم را باز کند.

با این حال، صدیق پتمن، معین پیشین وزارت معارف، می‌گوید که راه‌پیمایی دختران در پکتیا برای بازگشایی مکتب‌ها نشان داد که خانواده‌ها مخالف بازشدن مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم نیستند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

در همین حال، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان، گفته است که ادامه‌ی سیاست ظالمانه و مخرب امارت اسلامی در پیوند به بسته‌ماندن دروازه‌های مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم، هیچ توجیهی ندارد.

گفتنی‌ست که سرپرست وزارت معارف حکومت سرپرست امارت اسلامی، روز گذشته پس از بازدید از برخی مکتب‌های ارزگان در نشستی گفته است که خانواده‌های دانش‌آموزان دختر خود شان اجازه نمی‌دهند که دختران شان به مکتب بروند.

هرچند بسته‌‌ماندن مکتب‌های دخترانه واکنش‌های بسیاری را در داخل و بیرون از کشور به هم‌راه داشته است، با آن هم روشن نیست که امارت اسلامی چه زمانی اجازه‌ی بازگشایی مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم را خواهد داد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: