شماری از زنان، می‌گویند که روش‌های متفاوت وقفه‌دهی میان ولادت‌ها سبب ایجاد گونه‌های مشکلات صحی در آنان شده است. این زنان، می‌‌افزایند که استفاده از قرص‌ها و پیچکاری‌های پیش‌گیری از بارداری، کپسول و لوپ (IUD)، سبب ایجاد مشکلات صحی از جمله سردردی شدید، کم‌حوصلگی، افسردگی و اضافه‌وزن، در آنان شده است.

عادله‌ی ۲۷ساله که مادر چهار فرزند است، می‌گوید که سه فرزندش شیر در شیر است و پس از سه سال وقفه، فرزند چهارمش نیز به دنیا آمد. او می‌افزاید که کودکش مشکل صحی دارد و برای وقفه‌دهی میان ولادت‌هایش، از پیچکاری‌های ضدبارداری استفاده می‌کند که استفاده از این پیچکاری‌ها مشکلات عصبی را به او به میان آورده است.

او می‌گوید: «چهار طفل دارم؛ دو دختر و دو پسر هستند. وقفه کردیم؛ سه طفلم شیر در شیر تولد شدند؛ باز لوپ انداختم و سه سال بعد آن را دور کردم؛ بعد از آن طفل چهارمی‌ام تولد شد. حالا باز دو پیچکاری کردم، او را هم دیگر استفاده نکردم. حالا طفل دارم و در سر طفلم آب است. هم‌راه پیچکاری خوب نبودم؛ اما با لوپ خوب بودم. پیچکاری که کردم، تکلیف اعصاب به من پیدا شد؛ طفل‌هایم را زیاد لت می‌کنم؛ کم‌حوصله می‌شوم؛ صدای شوهرم و طفل‌هایم سرم بد می‌خورد.»

سایره که ۱۰ فرزند دارد، می‌گوید که روش‌های پیش‌گیری از بارداری سبب شده است تا او دچار کمردردی شود. «سه ماه یا چهار ماه بعد از آن کمردرد شدم و بعد استفاده نکردم.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

اسما که پنج سال از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرده است، می‌گوید که دچار سردردی شدید و اضافه‌وزن شده است. «من هم از همین قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کردم و وزنم را بالا برد؛ سردردی داشتم؛ فکر می‌کردم که اصلاً سرم در تنم نیست؛ بسیار سردرد می‌شدم؛ به خاطری که نزدیک به پنج سال از قرص‌های وقفه‌ای و ضدبارداری استفاده می‌کردم.»

همین گونه، حمیده و سلما، نیز که از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرده اند، می‌گویند که آنان در هنگام استفاده از این قرص‌ها، با مشکلات گوناگون صحی از جمله اضافه‌وزن و بی‌حوصلگی شدید روبه‌رو شدند.

حمیده، می‌گوید: «من خودم خانمی هستم که دو سال یا بیش‌تر و کم‌تر از این قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کردم و وزنم را بسیار بالا برده بود. در طول همین دو سال، کمی سردردی و این چیزها داشتم؛ حوصله اصلاً به آدم نمی‌ماند؛ نمی‌فهمم چرا و فعلاً استفاده نمی‌کنم.»

سلما، نیز می‌گوید: «۱۰ سال پیش من از تابلیت‌های خوشی استفاده می‎‌کردم؛ بسیار مرا چاق کرده بود و وزنم را بالا برده بود؛ مرا زیاد عصبانی کرده بود.»

زینت نیز که برای وقفه‌دهی میان ولادتش شش ماه از پیچکاری استفاده کرده، در باره‌ی مشکلات صحی که به او به میان آمده است، چنین می‌گوید: «من خودم شخصاً یک دوره‌ی شش‌ماهه پیچکاری استفاده می‌کردم که هم چاقم کرد و هم سردردی شدید، بی‌حالی و این‌ها را داشتم؛ باز من قرص امتحان کردم که متأسفانه او هم نشد؛ هم چاقم می‌کرد و بی‌اندازه وزن گرفته بودم؛ تقریباً دو ماه یا بیش‌تر استفاده کردم؛ دوباره توقف دادم و تقریباً حالا شش سال می‌شود که هیچ چیز و قرص استفاده نمی‌کنم.»

در همین حال، پزشکان نسایی_ولادی با این که روش‌های وقفه‌‎دهی میان ولادت‌ها را مهم می‌دانند؛ اما می‌گویند که روش‌های پیش‌گیری از بارداری می‌تواند مشکلات صحی را به زنان ایجاد کند.

نجوا فضل، پزشک نسایی_ولادی در شفاخانه‌ی ملالی در کابل، می‌گوید که قرص‌های ضدبارداری می‌تواند سبب ایجاد چالش‌های صحی نزد زنان شود؛ اما در صورتی که مطابق مشورت و هدایت پزشکان این داروها استفاده شود، می‌تواند تا جایی از مشکلات صحی پیش‌گیری کند.

او می‌افزاید: «قرص‌های ضدبارداری که به خاطر فاصله‌دهی بین ولادت‌ها استفاده می‌شود، از جمله تابلیت‌هایی اند که در ترکیب شان هورمون‌های متفاوت وجود دارند و این هورمون‌ها خودش به شکلی از اشکال باعث شده می‌تواند که تغییرات در خلق‌وخو را ایجاد بکند؛ اما با مشورت‌ی داکتر/پزشک متخصص نسایی_ولادی این مشکل تا اندازه‌ای حل شده می‌تواند و نظر به اعراض و علایم مریض، نظر به مشخصات ظاهری مریض، تصمیم گرفته می‌شود که از کدام نوع دوا استفاده بکند.»

عابده رها، دیگر پزشک نسایی_ولادی، نیز می‌گوید که روش‌های پیش‌گیری از بارداری می‌تواند سبب تغییرها در خلق‌وخو، تغییر جلد، خون‌ریزی، اضافه‌وزن و سردردی، نزد زنان شود. «روش‌های هورمونی عوارض خود را دارد؛ مریض لکه‌ی بینی پیدا می‌کند که عادی است؛ خون‌ریزی شدید پیدا می‌کند؛ یک کمی تغییرات در خلق‌وخوی شان پیدا می‌شود؛ مثلاً می‌گویند وقتی تابلیت و پیچکاری را گرفتیم، بدخو شدیم؛ کمی بدخو می‌شوند و اگر شدید شد، باید نزد داکتر مراجعه کنند و کم آن قابل تشویش نیست.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

مدینه ایوبی، قابله‌ی شفاخانه‌ی ملالی در انجمن رهنمای خانواده‌ی افغان، می‌گوید که پیش از تطبیق روش‌های پیش‌گیری از بارداری، با زنان مشورت صورت می‌گیرد و پس از آن تطبیق می‌شود. «در بین مشورت‌دهی ما از مریض پرسان می‌کنیم که سردردی داری و کدام مشکل دیگر اگر داشته باشد، آن میتودی/روشی که او انتخاب کرده، اختلاطاتش را به او می‌گوییم و از هر میتود را؛ بعد می‌بینیم که مریض خودش چی را قبول می‌کند. هر چیزی که قبول کرد، بعد به او یک کمی دوا‌م‌دار مشورت‌دهی می‌کنیم که متوجه شود که این را در وجودم دارم، باز به او مشورت‌دهی نمی‌کنیم.»

مریم، آمر کلینیک انجمن رهنمای خانواده‌ی افغان در شفاخانه‌ی ملالی، نیز می‌گوید که روزانه حدود ۶۰ زن برای پیش‌گیری از بارداری و وقفه‌دهی، به انجمن این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

با این حال، ملالی رحیم فیضی، رییس شفاخانه‌ی ملالی، در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گوید که در درازای یک ماه برای آگاهی‌دهی بیش‌تر از ۳۰۰۰ زن مشورت‌دهی کرده اند. «مکمل در یک ماه به ۳۱۵۱ تن مشورت‌دهی کردیم. کسانی که قرص استفاده کردند، ۱۵۴۲ تن هستند؛ کسانی که کپسول استفاده کردند، ۱۷۱ تن هستند و کسانی که به طور عامیانه مردم به آن لوپ می‌گویند، استفاده کردند، ۴۴ تن هستند و کسانی که کاندوم استفاده کردند، ۱۹۳۸ تن هستند. به کسانی که بعد از ولادت مشورت‌دهی کردیم، ۱۷۴۷ تن هستند و آمار سالانه فعلاً نداریم.»

با این همه، به باور متخصصان و پزشکان نسایی_ولادی، زنان برای وقفه‌دهی میان ولادت‌های شان پیش از استفاده از روش‌های گوناگون وقفه‌دهی، باید برای گرفتن مشورت به انجمن‌های رهنمای خانواده‌ها مراجعه کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: