نشستی به مناسبت هفتادونهمین سال‌روز تأسیس سازمان ملل متحد، زیر عنوان «فرصت‌های گذشته، کنونی و آینده» در کابل برگزار شد.

این نشست به هم‌کاری سازمان ملل متحد و رسانه‌های افغانستان، برگزار شد و هدف اصلی آن ارزیابی وضعیت کنونی رسانه‌ها در افغانستان بود.

اشتراک‌کنندگان، در این نشست فرصت داشتند که پیشنهادهای خود را به حکومت امارت اسلامی، رسانه‌ها و سازمان ملل متحد، ارائه کنند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

پاتریشیا مک فیلیپس، رییس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در افغانستان، در این برنامه گفته است: «با توجه به نهادهای سازمان ملل متحد که در افغانستان فعالیت می‌کنند و جمعیتی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم، خبرنگاران شرکای ضروری ما هستند؛ زیرا آن‌ها نقش حیاتی در اطلاع‌رسانی به مردم از برنامه‌های دستوری ما دارند و هم‌چنین فراخوان‌های خود را به جوامع بین‌المللی برای ادامه‌ی حمایت از دفاع از صلح و رفاه در افغانستان به انجام می‌رسانند.»

در همین حال، حفیظ‌الله بارکزی، رییس اتحادیه‌ی ژورنالیستان افغانستان، در این برنامه گفته است که خبرنگاران و رسانه‌ها هنوز با مشکل دست‌رسی به اطلاعات و چالش‌های اقتصادی روبه‌رو اند.

حفیظ‌الله بارکزی، افزوده است: «کمک‌کنندگان بین‌المللی به وضعیت رسانه‌ها توجه کمی دارند و از نظر اقتصادی به آن‌ها کمکی نمی‌شود. اکنون مشکلات دست‌رسی به اطلاعات و چالش‌های اقتصادی خبرنگاران به شدت محسوس است. نیاز است که گفت‌وگوهایی برای حل این مسائل برگزار شود. هم‌چنین باید دست‌آوردهای افغانستان نادیده گرفته نشود. امیدوارم قانون رسانه‌ها و دست‌رسی به اطلاعات تصویب شود و مشکلات اقتصادی خبرنگاران که از فقر شدید رنج می‌برند، برطرف شود.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

شفیق وردک، استاد دانش‌گاه کابل، نیز در این برنامه تأکید کرده است که برای حل مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها، باید گفتمان‌هایی میان آن‌ها برگزار شود.

او گفته است: «باید ژورنالیستان نظام‌مند شوند. ما چهار پیشنهاد برای خبرنگاران داریم؛ تعهد به حرفه‌ی خود، اجرای اصول خبرنگاری، برقراری ارتباط با نظام سیاسی و تخصصی‌ترشدن بحث‌ها. هم‌چنین رسانه‌ها باید در میان خود به تبادل نظر بپردازند تا مشکلات شان شناسایی شود.»

گفتنی است که پیش از این، مقام‌های دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، بر پشتیبانی از خبرنگاران و رسانه‌ها در این کشور تأکید کرده اند.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: