اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات حکومت سرپرست، امروز (سه‌شنبه، ۱ عقرب) با پخش خبرنامه‌ای اعلام کرده که این اداره با استفاده از فن‌آوری/تکنولوژی «ریموت سنسینگ» و تعبیر تصویرهای ماهواره‌ای، ساحات زیر کاشت گندم در سطح کشور را در ۱۴۰۳ تثبیت کرده که بر اساس آن در سراسر کشور حدود ۴.۸۳ میلیون متریک تُن گندم تولیده شده است.

در خبرنامه آمده است که این مقدار گندم تولیدشده، نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس این برآورد اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، مجموع ساحات زیر کاشت گندم در سال روان ۱۲.۲ میلیون هکتار زمین در سطح کشور بوده که از این میان ۱.۳۸ میلیون هکتار آن آبی و ۷۳۶ هزار هکتار آن للمی است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، گفته است که با درنظرداشت ارقام به‌دست‌آمده، ساحات زیر کاشت گندم در سال روان، حدود ۷۰ درصد کل ساحات کشاورزی زیر کشت در کشور را تشکیل می‌دهد.

در خبرنامه نوشته شده است: «ارقام به‌دست‌آمده بیان‌گر آن است که ۲.۸ فیصد در ساحه‌ی‌ تحت کشت آبی و ۸.۲ فیصد در ساحه‌ی تحت کشت للمی در سال روان نسبت به سال گذشته افزایش آمده‌ و دلیل عمده‌ی این افزایش، باران‌های موسمی به موقع و کشت گندم به جای کوکنار بوده است. بیش‌ترین گندم آبی در ولایت‌های هلمند، کندهار، فراه و کندز و بیش‌ترین گندم للمی در ولایت‌های تخار، هرات، بادغیس و فاریاب کشت شده است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

هم‌چنان، با درنظرداشت برآورد نفوس، در مجموع به حدود ۶.۸۲ میلیون متریک تُن گندم در سراسر کشور نیاز بوده است که با درنظرداشت تولیدات گندم در ۱۴۰۳، حدود دو میلیون متریک تُن کم‌بود را نشان می‌دهد.

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، یادآوری کرده که این اداره تصویرهای ماهواره‌ای را در سیستم معلومات جغرافیایی از زمان کاشت تا برداشت محصول، تحلیل و تجزیه کرده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: