وزارت خارجه‌ی پاکستان، اعلام کرده که بیست‌وسومین نشست سران سازمان هم‌کاری‌ شانگهای سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی هفته‌ی روان در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

این وزارت، افزوده که رهبران چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوزبیکستان، معاون نخست رییس‌جمهور ایران و وزیر خارجه‌ی هند، در این نشست شرکت خواهند کرد.

در خبرنامه آمده که نخست‌وزیر مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر در این  نشست اشتراک می‌کند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

افغانستان نیز پیش از روی‌کارآمدن امارت اسلامی به‌ عنوان عضو ناظر در نشست‌های سازمان هم‌کاری شانگهای شرکت می‌کرد؛ اما در سه سال گذشته اعضای این سازمان از نمایندگان حکومت سرپرست دعوت نکرده است.

تلویزیون «جیونیوز» پاکستان، گزارش داده که افغانستان در بیست‌وسومین نشست سران سازمان هم‌کاری شانگهای دعوت نشده است.

با این همه، حمدالله فطرت، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی، می‌گوید که افغانستان عضو ناظر سازمان هم‌کاری شانگهای است و با کشورهای عضو این سازمان روابط خوب دارد. او می‌افزاید: «افغانستان با اعضای سازمان هم‌کاری شانگهای در چارچوب مکانیزم‌های دوجانبه در ارتباط است و در این باره هم تلاش‌ها و گفت‌وگوهای ما جریان دارد؛ امیدواریم که در آینده پیش‌رفت‌هایی در این باره داشته باشیم.»

شماری از آگاهان مسائل سیاسی با مهم‌خواندن نشست سازمان هم‌کاری شانگهای برای افغانستان و منطقه، می‌گویند که دعوت‌نشدن نماینده‌ی امارت اسلامی از اهمیت این نشست می‌کاهد.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

جنت‌فهیم چکری، کارشناس سیاسی، می‌گوید: «اگر نماینده‌ی امارت در این نشست نباشد، موضوع‌ها و نگرانی‌هایی که از افغانستان بیان می‌شود، کسی نیست که از جانب افغانستان پاسخ‌گویی و از عمل‌کرد افغانستان دفاع کند؛ این موضوع تناقص را در نشست به وجود می‌آورد.»

برنا صالحی، دیگر کارشناس مسائل سیاسی، می‌گوید که تغییر در شماری از عمل‌کردهای امارت اسلامی می‌تواند زمینه‌ی حضور افغانستان در نشست‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم کند. او می‌افزاید: «امارت اسلامی می‌تواند با تغییر در رویکردهای شان مبنی بر بعضی از خواست‌های جهان زمینه را برای حضور در این نشست‌ها  هموار کند. این موضوع تنها با گذشت زمان قابل حل است.»

قرار است سران سازمان هم‌کاری شانگهای، در بیست‌وسومین نشست این سازمان در باره‌ی هم‌کاری در زمینه‌‌های اقتصادی، تجاری، محیط‌زیستی، مسائل فرهنگی و اجتماعی برای دو روز با هم گفت‌وگو کنند. بررسی عمل‌کرد یک‌ساله‌ی سازمان هم‌کاری شانگهای و تصویب بودجه‌ی آن از دیگر موضوع‌های مورد بحث در این نشست خواهد بود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: