قرار است فردا (جمعه، ۴ اکتبر) روسیه، چین، ایران، اوزبیکستان، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان، در چهارچوب نشست «فرمت مسکو»، روی مسئله‌ی افغانستان بحث‌ کنند.

بر بنیاد اعلام وزارت امور خارجه‌ی روسیه، در این نشست روی تقویت روند «آشتی ملی» و روابط کشورها با امارت اسلامی بحث می‌شود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی، نیز برای اشتراک در این نشست روز گذشته به روسیه رفته است.

امارت اسلامی می‌گوید که مصمم است از این نشست‌ها، استفاده‌ی بهینه بکند و امیدوار است این نشست‌ها امنیت و ثبات اقتصادی در منطقه را به هم‌راه داشته باشد.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

حمدالله فطرت، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی، در این باره می‌گوید: «امارت اسلامی از این گونه فرصت‌ها استفاده‌ی مثبت می‌کند و این می‌تواند زمینه‌ی اتصال منطقه را مهیا سازد و میان کشورها هم‌آهنگی ایجاد می‌کند.»

در حالی که فرمت مسکو، ششمین نشستش را برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار می‌کند، آگاهان می‌گویند که به دلیل ملاحظه‌های سیاسی کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست، نتیجه‌ی ملموسی از آن برای تغییر وضعیت در افغانستان نخواهد آمد.

سیداکبر سیال، آگاه مسائل سیاسی، در این باره می‌گوید: «از زمانی که این فرمت جور شده، در تمام نشست‌هایش از امارت اسلامی دعوت شده است؛ اما ما به نتیجه‌ی این نشست‌ها ببینیم در خصوص موضوعاتی مثل به‌رسمیت‌شناسی این موارد نتیجه‌ای نداشته ‌است؛ چون کشورهای حاضر در این نشست یک سلسله ملاحظات در مورد افغانستان دارند.»

به باور آگاهان، نشست‌هایی شبیه فرمت مسکو، هرچند سودهایی را برای افغانستان به هم‌راه دارد، اما این نشست‌ها بیش‌تر برای رفع نگرانی‌های کشورهای برگزارکننده و بر محور رقابت‌ها بین‌المللی به ویژه رویارویی شرق و غرب برگزار می‌شود و دست‌آورد درشتی برای افغانستان به دنبال ندارد.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

نورالرحمان ثاقب، آگاه روابط بین‌الملل، در این باره می‌گوید: «هر گونه نشست در مورد افغانستان مفیدیت‌هایی به افغانستان دارد خصوصاً به حکومت فعلی افغانستان؛ اما اگر ما ببینیم این نشست‌ها مثلی که معلوم هم می‌شود، به شکل رقابتی بین شرق و غرب برگزار می‌شود، در این صورت باز این مشکلات افغانستان را متداوم می‌کند؛ مثلی که در ۵۰ سال گذشته بوده ‌است.»

مجددالدین خراسانی، دیگر آگاه روابط بین‌الملل، نیز در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم روسیه و چین کوشش می‌کنند که امارت اسلامی امنیت منطقه را به گونه‌ی معقول جدی بگیرد و همین گونه برخی مسائل دیگر است که روسیه و چین به گونه‌ی محتاطانه عمل می‌کنند.»

گفتنی است که روسیه و چین، دو قدرت بزرگ جهان، در سه سال گذشته در حالی که با امارت اسلامی روابط خوبی برقرار کرده، دیگر کشورها را نیز به داشتن تعامل با حکومت سرپرست تشویق کرده اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: