شماری از جوانان مبتکر در ولایت‌های گوناگون، می‌گویند با این که طرح‌ ساخت بسیاری از وسایل میکانیکی را آماده کرده؛ اما برای عملی‌‌کردن آن با مشکلات اقتصادی روبه‌رو اند.

سیلون ۲۲ساله، باشنده‌ی میدان‌وردک که با امکانات اندک یک دست‌گاه کوچک رادیویی ساخته، می‌گوید که اگر امکانات بیش‌تر داشته باشد توانایی ساخت رادیوهای پیش‌رفته را دارد. او می‌افزاید: «ما امکانات نداریم؛ اگر کسی به ما کمک کند و امکانات در اختیار ما قرار گیرد؛ ما می‌توانیم رادیوهای پرقدرت بسازیم که توانایی پخش برنامه‌ها در تمام ولایت‌ها را داشته باشد.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

صابر رضایی، باشنده‌ی کابل، می‌گوید با این طرح ساخت یک وسیله‌ی نقلیه را نهایی کرده؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌تواند آن را عملی‌کند. «یک موترسایکل ساخته‌ام؛ دوم یک داینمو که توسط آهن‌ربا برق تولید می‌کند، ساخته‌ام؛ موترسایکل را در ۴۵ روز ساخته‌ام و هزینه‌اش را نیز خودم پرداخته‌ام.»

حیات‌الله، دیگر  باشنده‌ی کابل، می‌گوید که نزدیک به ۳۵ ابزار مختلف نظامی و کشاورزی ساخته است. او می‌افزاید: «خواست ما این است که دولت برای جوانانی که نوآوری دارند، امکانات کار شان را فراهم و از آنان حمایت کند تا در ساخت شماری از ابزارها خودکفا شویم.»

توکل‌خان که با کم‌ترین امکانات هواپیمای بی‌سرنشین ساخته، می‌گوید که اگر از او پشتیبانی شود، شکل پیش‌رفته‌تری این دست هواپیماها را می‌سازد. او می‌افزاید: «هواپیمایی که ساخته‌ام تا دو کیلومتر پرواز می‌کند؛ مشکل اصلی ما نبود امکانات است؛ ما به ابزارهای پیش‌رفته‌ی تکنالوژی معلوماتی دست‌رسی ندارم به همین خاطر در تکمیل‌کردن وسایلی که می‌سازیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.»

این جوانان مبتکر، از حکومت سرپرست و نهادها بین‌المللی می‌خواهند که برای رشد کار شان ابزارهای مورد نیاز آنان را فراهم کنند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

با این همه، محمدعثمان الماس، سخن‌گوی اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی، می‌گوید که برای عملی‌سازی پروژه‌های افراد مبتکر این اداره نزدیک به دو میلیون افغانی وسایل تخنیکی خریداری کرده است. «در سال روان ما در مرکز نوآوری این اداره نزدیک به دو میلیون افغانی را وسایل خریداری کرده‌ایم که این خود در عملی‌سازی پروژه‌های جوانان مبتکر کمک می‌کند.»

جوانان مبتکر در حالی خواستار فراهم‌شدن امکانات مورد نیاز کار شان اند که اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی از امضای تفاهم‌نامه‌ها با نهادهای سکتوری برای تهیه‌‌ی ابزارهای کار آنان اطمینان می‌دهد.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: