در این شب‌وروزها، شهر نیویورک امریکا، گواه حضور رهبران کشورها است تا با حضور آن‌ها هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز به کار کند.

بر بنیاد گزارش‌ها، در این دور از مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از ۲۴ سپتمبر آغاز خواهد شد و تا ۳۰ همین ماه ادامه خواهد داشت، در کنار چالش‌های بزرگ جهانی مثل جنگ‌های جاری در غزه و اوکراین، مسئله‌ی افغانستان نیز یکی از محورهای بحث رهبران کشورها خواهد بود.

برخی از آگاهان انتظار دارند که این نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بحث روی مسئله‌ی افغانستان میان رهبران جهان، بتواند راهی برای حل انزوای سیاسی و اقتصادی افغانستان پیدا بکند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

اجمل زرمتی، آگاه روابط بین‌الملل، در این باره چنین دیدگاهی دارد: «بحث در باره‌ی افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌تواند بر کاهش انزوای اقتصادی و سیاسی کاهش بدهد و زمینه‌ی گفت‌وگو برای حل چالش‌های انسانی و اقتصادی که افغانستان با آن روبه‌رو است، ایجاد بکند.»

هم‌زمان با این، آگاهان تأکید دارند که سازمان ملل متحد هم‌اکنون رویکرد جامع و واضحی در راستای برخورد با وضعیت افغانستان ندارد و برای همین، دشوار می‌نماید که بتواند به این زودی‌ها راه‌حلی برای بیرون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی دریابد.

اجمل زرمتی، آگاه روابط بین‌الملل، می‌گوید: «نبود یک رویکرد مشترک اعضای سازمان ملل متحد در مورد افغانستان مشکلات را دوام‌دار کرده است. هنوز سازمان ملل متحد یک رویکرد جامع و استوار به اصول انسانی و منشور سازمان ملل متحد دنبال نکرده است.»

ولی فروزان، دیگر آگاه روابط بین‌الملل نیز می‌گوید: «ملل متحد برای حل چالش‌های جهان هیچ نقشی ندارد. ما صادقانه چرا از این گونه سازمان‌ها توقع داشته باشیم؟ افغانستان درست است در انزوا است؛ اما همین انزوا بهتر از این است که ما به چنین سازمان‌های ناکاره متکی باشیم.»

در بیرون از افغانستان هم، تشدید تنش‌ها در جهان و ناکارآیی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به چالش‌هایی مانند وضعیت غزه، بی‌باوری‌ها نسبت به اثرگذاری سازمان ملل متحد برای ایجاد یک نظم جهانی را بیش‌تر کرده است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

ولی فروزان، می‌گوید که هم‌راهی رویکرد و پالیسی‌های سازمان ملل متحد با منافع کشورهای محدود، سبب شده است که این سازمان نتواند از پس مسئولیت‌هایش در جهان برآید.

او می‌افزاید: «سازمان ملل متحد منافع پنج کشوری که عضو دایمی‌اش هست را دنبال می‌کند و تمام قوانین، مقررات، نورم و استندردهایی که در سازمان ملل متحد تعیین می‌شود، مطابق میل همین کشورها به خصوص مطابق میل امریکا تعیین می‌شود.»

هفتادونهمین دور نشست سالانه‌ی سازمان ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که افغانستان به دلیل نداشتن حکومت به‌رسمیت‌شناخته‌شده نزد سازمان ملل متحد، از اشتراک در این نشست محروم است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: