مسئولان در اکادمی علوم افغانستان، امروز (دوشنبه، ۲۶ سنبله) در برنامه‌ی تشریح دست‌آوردهای یک‌ساله‌ی اداره‌های امارتی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، می‌گویند که در جریان یک سال گذشته ۳۷ پروژه‌ی تحقیقاتی علمی تکمیل شده و ۲۰۸ پروژه‌ی دیگر زیر کار است.

رفیع‌الله نیازی، دبیر علمی اکادمی علوم افغانستان، در این برنامه می‌گوید که در این مدت ۳۴ عنوان کتاب چاپ و ۲۵ عنوان کتاب دیگر ترجمه شده است.

او می‌افزاید: «در بخش‌های مختلف ۳۷ پروژه‌ی تحقیقاتی علمی تکمیل شده و ۲۰۸ پروژه‌ی دیگر زیر کار است. هم‌چنان ۵۷ کنفرانس و شش سمینار علمی-تحقیقی در سطح افغانستان از سوی این اداره در عرصه‌های مختلف برگزار و ۳۴ عنوان کتاب نیز چاپ شده است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

مسئولان در اکادمی علوم افغانستان، هم‌چنان می‌گویند که در جریان یک سال گذشته چهار تن از اعضای علمی این اداره از دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا فارغ‌ و ۲۰ تن دیگر برای فراگیری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانش‌گاه‌های داخلی و بیرونی معرفی شده اند.

مسئولان در اکادمی علوم افغانستان، می‌افزایند که در همین مدت هیئت رهبری این اداره به کشورهای روسیه، ایران، امارات متحده‌ی عربی، جاپان و چین به منظور تأمین هم‌آهنگی بیش‌تر سفرهایی داشته‌ است.

دبیر علمی اکادمی علوم افغانستان، هم‌چنان می‌گوید که این اداره در جریان یک سال پسین الفباهایی به زبان‌های اوزبیکی، ترکمنی، نورستانی، پشه‌ای، گوهری، شغنانی و بلوچی، تدوین کرده است.

او تصریح می‌کند: «متأسفانه در نورستان به دلیل عدم مجاورت مردم، یک زبان به چهار زبان تقسیم شده است. ایجاد مرکز زبان و ادبیات در اکادمی علوم، مبنا و پالیسی‌اش همین است که برای ادبیات و زبان‌های مردم افغانستان کار کند.»

مسئولان در اکادمی علوم افغانستان، تأکید می‌کنند که امارت اسلامی وعده داده است تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

امیرجان ثاقب، معاون علوم طبیعی و تخنیکی اکادمی علوم افغانستان، می‌گوید که این اداره در نظر دارد به درخواست مسئولان اکادمی علوم کازان روسیه، «شیخ‌ها و مفتی‌ها»ی اسلامی را به این کشور بفرستد.

او می‌افزاید: «معاون اکادمی علوم کازان به افغانستان آمده بود و آن‌ها از ما کادرهای علمی اسلامی را خواست که برای شان بفرستیم. افغانستان با وجود جنگ‌ها در این بخش غنی باقی مانده و ما هم تصمیم داریم که برای کازان روسیه کادرهای اسلامی و شیخ‌ها و مفتی‌های اسلامی بفرسیتم و هم‌راه ما افرادی است که در فقه دو ـ دو تخصص دارند.»

مسئولان در اکادمی علوم افغانستان، ترتیب پلان استراتژیک شش‌ساله، تکمیل رهنمود بانکداری، تدوین اسناد تقنینی، ساخت بیش از ۱۰۰۰ واژه‌ی جدید به زبان‌های فارسی و پشتو معادل زبان‌های خارجی و برخی موارد دیگر را، از دیگر دست‌آوردهای یک‌ساله‌ی این اداره عنوان می‌کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: