مسئولان در وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست، از دیدار هیئت صنعتی ایران با نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، در کابل خبر می‌دهند و می‌گویند که بازرگانان ایرانی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان اند.

آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، به سلام‌وطندار می‌گوید که بازرگانان ایرانی در دیدار با نورالدین عزیزی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های استخراج معادن، ایجاد کارخانه‌ی پروسس سنگ آهن و تولید انرژی خورشیدی در افغانستان را مطرح کرده اند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

او می‌‌افزاید؛ «در این دیدار هیئت جمهوری اسلامی ایران با ارائه‌ی معلومات از ظرفیت مجمع فولاد مبارکه و حوزه‌ی فعالیت‌های این مجمع، پیشنهادات سرمایه‌گذاری را در بخش‌های ایجاد منطقه‌ی خاص اقتصادی معدنی ایران و افغانستان، اکتشافات معدنی، سرمایه‌گذاری در اعمار سرک و خط آهن، استخراج معادن آهن، ایجاد فابریکه‌ی پروسس سنگ‌ آهن و تبدیل آن به آهن و تولید سایر محصولات آهنی و تولید انرژی آفتابی را کردند.»

در همین حال، آگاهان مسائل اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی را به سود افغانستان می‌دانند؛ اما می‎گویند حرکت‌های اقتصادی که با حرکت‌های سیاسی باشد، باید با احتیاط و سنجش بیش‌تر صورت گیرد.

سید مسعود، آگاه مسائل اقتصادی، در این باره چنین می‌گوید: «سرمایه‌گذاری هر کشوری که در افغانستان باشد، به اقتصاد افغانستان بسیار خوب است؛ ولی عمدا حرکت اقتصادی که توأم با حرکت‌های سیاسی باشد، بسیار احتیاط کار دارد. به خصوص در سرمایه‌گذاری منطقه باید بسیار محتاط باشیم‌ برای این که ما مزیت نسبی خود مان را بیش‌تر متوجه باشیم. در بسیاری موارد ما مزیت‌های نسبی خود مان را داریم که نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. »

تاج‌محمد تلاش، دیگر آگاه مسائل اقتصادی، می‌گوید که سرمایه‌گذاری و گسترش آن از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان به سود نظام اقتصادی است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او می‌افزاید: «اگر بازرگانان ایرانی می‌خواهند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، به این معنا است که سرمایه‌های ایران به افغانستان سرازیر می‌شود که به سود نظام اقتصادی ماست؛ چون سکتور زراعت ما، سکتور انرژی ما، سکتور ترانزیت ما و سکتور خط آهن ما؛ آن‌ قدر در دوره‌ی جمهوری پیش‌رفته‎تر نبود و این سکتورهایی است که می‌تواند بسیار زود ما را روی پای ایستاد کند.»

در نزدیک به سه سال‌ گذشته روابط بازرگانی میان افغانستان و ایران افزایش یافته است. پیش‌تر ایران اعلام کرد که بازرگانان افغان از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در ایران هستند و محمود سیات، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، در ثور امسال گفت که بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: