رهبری حکومت سرپرست امارت اسلامی، سرانجام پس از دو ماه تأخیر بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۴۰۳ خورشیدی را توشیح کرد.

مسئولان این حکومت، می‌گویند که در بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۴۰۳، نیازمندی‌ها و اولویت‌های مردم در نظر گرفته شده است و بودجه‌ی ملی امسال نیز مانند سال گذشته از درآمدهای داخلی تأمین می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، هرچند در باره‌ی بودجه‌ی امسال مالی و مبلغ آن جزئیاتی ارائه نمی‌کند؛ اما می‌گوید که در بودجه‌ی امسال پول بیش‌تری نسبت به سال گذشته در بخش‌های عادی و توسعه‌ای در نظر گرفته شده‌ است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

سخن‌گوی امارت اسلامی، هم‌چنان بر مصرف شفاف این بودجه تأکید می‌کند. «چیزی که در بودجه مهم است، مصرف آن به گونه‌ی شفاف است که مثل سال گذشته شفاف به مصرف می‌رسد. بودجه از عواید ملی افغانستان به دست می‎‌آید و پس به مصرف می‌رسد. این را هم تصریح بکنیم که روند مصرف بودجه هم در بخش عادی و هم در بخش انکشافی، نسبت به سال گذشته بیش‌تر در نظر گرفته شده‌ است.»

این در حالی است که امارت اسلامی از دو سال به این سو بدون ارائه‌ی جزئیات در باره‌ی مبلغ بودجه، آن را توشیح می‌کند.

با این حال، برخی از آگاهان انتظار دارند که حکومت سرپرست با درنظرداشت وضعیت اقتصادی افغانستان، بودجه‌ی سال مالی را بیش‌تر بر ساخت‌وساز زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور متمرکز کند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

ایرج فقیری، آگاه مسائل اقتصادی، در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید: «هر قدر بهتر و با برنامه بتوانیم این بودجه یا تخصیص منابع فعلی نظام اقتصادی افغانستان را بالای زیرساخت‌های نظام اقتصادی افغانستان تخصیص بدهیم، می‌توانیم مؤثریت بیش‌تر مثل ایجاد اشتغال‌زایی را در میان شهروندان افغانستان به میان آوریم.»

گفتنی است که امارت اسلامی پس از بازگشت به قدرت، تنها بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۱ خورشیدی را همگانی کرد که مجموع مبلغ آن ۲۳۱ میلیارد افغانی بود که از این میان، ۲۰۳ میلیارد افغانی آن بودجه‌ی عادی و ۲۷.۹ میلیارد افغانی آن بودجه‌ی توسعه‌ای را تشکیل می‌داد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: