در بیش‌تر از یک هفته‌ی گذشته ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، بادغیس، بامیان و کاپیسا، گواه سرازیرشدن سیلاب‌های، مرگ‌بار، ویران‌گر و مدهش بوده که تلفات و زیان‌های هنگفت مالی به جا گذاشته است.

در همین حال، شماری از باشندگان غور، امروز (چهارشنبه، ۲ جوزا) در یک نشست خبری در کابل می‌گویند که در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌های پسین در این ولایت، باشندگان غور تمامی داروندار شان را دست داده اند و هم‌اکنون باشندگان این ولایت به آب آشامیدنی، غذا و دارو دست‌رسی ندارند.

سیدیاسین متین، باشنده‌ی غور و عضو کمیته‌ی دادخواهی برای خانواده‌های سیلاب‌زده در این ولایت، در این نشست می‌گوید: «در حال حاضر مردم شدید به آب نیاز دارند؛ به غذا نیاز دارند؛ به دارو نیاز دارند؛ اما متأسفانه هنوز به گونه‌ی جدی توجه نشده است.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

از سوی دیگر، انس حقانی، دیگر باشنده‌ی غور، در این نشست می‌گوید که بسته‌ماندن راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های این ولایت در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها، دست‌رسی باشندگان غور به کمک‌های انسان‌دوستانه را دشوار کرده است. او از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که به باشندگان غور کمک‌های بیش‌تر توزیع کنند.

انس، می‌افزاید: «بیش‌تر راه‌های مواصلاتی غور در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها مسدود شده و مردمانی که خانه‌های شان تخریب شده است، شب‌‌وروز خود را در فضای باز می‌گذرانند. ما از نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم به خانواده‌های آسیب‌دیده هم‌کاری کنند.»

با این حال، شماری از خانواده‌های آسیب‌دیده از سیلاب‌های ویران‌گر پسین در ولایت‌های تخار و بغلان، به سلام‌وطندار می‌گویند کمک‌هایی را که از سوی حکومت سرپرست دریافت کرده اند، بسنده نیست.

عبدالهادی امیرزاده، باشنده‌ی منطقه‌ی «سای هزاره»ی ولسوالی برکه‌ی بغلان، می‌گوید: «سیلاب زمین‌های زراعتی را تخریب کرده و مواشی و حتا انسان‌ها را برده است. این کمک‌هایی که به ما شده، اندک است و ما خواهان کمک‌های بیش‌تر هستیم.»

خان‌محمد، باشنده‌ی ولسوالی اشکمش تخار، نیز می‌گوید: «این جا نهادها کمک‌های غذایی و پول نقد توزیع می‌کنند؛ این‌ها سازنده و کافی نیست.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

با این همه، برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده است که در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها در شمال افغانستان، بیش از ۸۰ هزار تن آسیب دیده اند و بحران ناامنی غذایی در شمال این کشور تشدید پیدا خواهد کرد.

این برنامه، گفته که برای مقابله با سیلاب و پروژه‌های مقاوم‌سازی در بخش‌های سیلاب‌زده، به بیش از ۱۴ میلیون دالر نیاز است. برنامه‌ی جهانی غذا، هشدار داده است که احتمال دارد افغانستان در ماه‌های آینده گواه جاری‌شدن سیلاب‌های بیش‌تر باشد.

بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌ها در ۱۱ روز گذشته در افغانستان، ۲۹۴ تن جان باخته و ۲۶۶ تن دیگر زخمی شده اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: