خشکیدن کاریزها و چاه‌های آب در ولسوالی واشیر در شمال هلمند، یکی از چالش‌های حیاتی است که در نتیجه‌ی آن شماری از روستاهای این ولسوالی خالی از سکنه شده و باشندگان آن به مناطق دیگر کوچ کرده اند و روند مهاجرت هنوز هم ادامه دارد.

ولسوالی واشیر در فاصله‌ی ۱۳۰ کیلومتری شهر لشکرگاه، مرکز هلمند، قرار دارد و منطقه‌ی «گرازان» از جمله مناطق این ولسوالی است که در گذشته ۳۰۰ خانواده در آن مشغول کشاورزی و باغ‌داری بودند؛ اما به دلیل کم‌بود آب، اکنون این منطقه‌ به زمین «بایر» تبدیل شده است.

یکی از چهار خانواده‌ی باقی‌مانده در این منطقه، خانواده‌ی محمدالله است. این جوان مجبور است پس از طی‌کردن کیلومترها مسافت، تنها چند لیتر آب برای آشامیدن بیاورد. محمدالله می‌گوید‌: «در خانه آب نیست، قبلاً چاه داشتیم و حالا خشک شده است. اکنون مجبورم از مناطق دوردست آب بیاورم. برای آوردن آب، مسافت زیادی را طی می‌کنم.»

سلام‌وطندار را در تویتر دنبال کنید

منطقه‌ی «فولاد»، یک منطقه‌ی نسبتاً سرسبز و کوهستانی ولسوالی واشیر است؛ اما تمام کاریزهای این منطقه نیز خشک شده است. باشندگان این منطقه، می‌گویند که اگر این وضعیت ادامه یابد، آنان مجبور اند به مناطق دیگر هلمند کوچ کنند. به باور آنان، اگر حکومت و مؤسسه‌های کمک‌رسان در منطقه‌ی «گل بید» ولسوالی واشیر بند آب بسازند، مشکلات کم‌بود آب فوری حل خواهد شد.

گل‌آغا، باشنده‌ی منطقه‌ی «فولاد»، در این باره به سلام‌وطندار می‌گوید: «راه دیگری نیست و جز مهاجرت چاره‌‌ای وجود ندارد. بعد از دو ماه دیگر آب آشامیدنی هم میسر نخواهد بود. دیدید که تمام کاریزها خشک شده است.»

عبدالواسع، دیگر باشنده‌ی منطقه‌ی «فولاد»، نیز در این باره می‌گوید: «اگر کاریزها در این وضعیت بماند، همه مجبور اند مهاجرت کنند، ما به هر صورت، اما خانواده‌هایی نیز در این جا وجود دارند که یتیم و بی‌سرپرست دارند. آن‌ها توانایی رفتن به جای دیگری را هم ندارند و حتا اکنون آب آشامیدنی نیز پیدا نمی‌شود.»

لعل‌‌محمد، یکی دیگر از باشندگان منطقه‌ی «فولاد»، هم‌چنان در این باره می‌گوید: «ما عریضه کرده‌ایم تا در این جا یک بند آب ساخته شود. اگر این بند ساخته نشود، همه مهاجر می‌شوند. سالی دیگر ۲۰ خانواده هم این جا باقی نمی‌ماند. تنها خانواده‌هایی باقی خواهند ماند که توانایی رفتن از این جا را ندارند.»

کم‌بود آب در ولسوالی واشیر، بر فعالیت مردم نیز سایه افکنده است. عبدالله‌جان ۵۰ ساله، از ۲۰ سال به این سو در بازار مرکزی این ولسوالی آهنگری می‌کند. او می‌گوید که حالا دیگر کار و فعالیت هم لذتی ندارد. «اکنون امنیت است؛ اما کاروبار وجود ندارد. همه مردم حیران و بی‌کار اند. مثل گذشته کار نیست، خریدوفروش نیست.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

از سوی دیگر، مسئولان محلی در ولسوالی واشیر، این مشکل را تأیید می‌کنند و می‌گویند که به تازگی با هم‌آهنگی مردم و دفتر والی هلمند، کار سروی ساخت بند را در منطقه‌ی «گل بید» این ولسوالی آغاز کرده اند.

عبدالحکیم سجاد، مسئول مالی و اداری ولسوالی واشیر، در این باره می‌گوید: «مردم در باره‌ی تأمین آب این ولسوالی، تا دفتر والی رفته اند و مسئله از ولایت به وزارت رسیده است. اکنون از ولایت مکتوب فرستاده شده و انجنیران برای سروی ساخت بند این جا آمده اند.»

باشندگان ولسوالی واشیر هلمند در حالی از کم‌بود آب شکایت می‌کنند که اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر حق‌آبه‌ی دریای هلمند از چند هفته به این سو خبرساز شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: