به دنبال انفجار در تجمع خبرنگاران در بلخ، ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، خواستار پشتیبانی بیش‌تر از روزنامه‌نگاران افغان شده است.

گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد، شنبه‌شب، ۲۰ حوت، در تویترش نوشته که حمله بر تجمع خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف، آسیب دیگری به آزادی بیان در افغانستان است.

ریچارد بنت خواستار بررسی و پی‌گیری دقیق انفجار در تجمع خبرنگاران در بلخ شده است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

وزارت‌ امور داخله، کشته‌شدن یک تن و زخمی‌شدن هشت تن در این رویداد را تأیید کرده است. نهادهای پشتیبان خبرنگاران افغان نیز زخمی‌شدن ۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را در این حمله تأیید کرده‌ اند.

گفتنی‌ است که مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزار‌شریف، مرکز بلخ، روز گذشته آماج انفجار قرار گرفت. در این مرکز برنامه‌ای برای تقدیر از خبرنگاران برگزار شده بود.

این حمله با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، با پخش خبرنامه‌ای مسئولان امنیتی بلخ را به کوتاهی در مصونیت جانی خبرنگاران متهم کرده است.

در خبرنامه‌ی این نهاد آمده است: «حمله بر جان خبرنگاران نشان می‌دهد که خبرنگاران در افغانستان  مصونیت جانی ندارند و نهادهای ذی‌ربط هم توجه لازم در زمینه مبذول نمی‌دارند.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

نی هم‌چنان از تأخیر مسئولان محلی امارت اسلامی در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی به شهروندان انتقاد کرده و گفته است که تعلل در اطلاع‌رسانی، سبب گمانه‌زنی‌ها و افزایش نگرانی شهروندان در باره‌ی شمار تلفات می‌شود.

سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها و خبرنگاران افغان نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: