سفارت امریکا برای افغانستان که در قطر فعالیت دارد، امروز (شنبه، ۲۲ دلو/۱۱ فبروری) به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، در رشته‌تویتی نوشته است که به افتخار این روز، کار و فعالیت حیرت‌انگیز تیم روباتیک دختران افغان را در محراق توجه خود قرار می‌دهد.

سفارت امریکا برای افغانستان، گفته است که زنان و دختران افغان حق و شایستگی تحصیل در همه سطوح را دارند.

این سفارت نوشته است: «مأموریت ایالات متحده برای افغانستان، امروز به افتخار روز جهانی زنان و دختران در علم، کار و فعالیت حیرت‌انگیز تیم روباتیک دختران افغان را در محراق توجه قرار می‌دهد. آن‌ها بهترین الگوی از امید و سخت‌کوشی اند. اگر برای زنان و دختران افغان فرصت داده شود، آن‌ها می‌توانند با ابتکار خویش در بنای یک دنیای خلاقانه و مبتنی بر فن‌آروی آینده کمک کنند. زنان و دختران افغان حق و شایستگی تحصیل را در همه سطوح دارند.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، گفته که حضور بیش‌تر زنان و دختران در علم، برابر به آینده‌ی بهتر برای همه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

او در تویترش نوشته است: «ما باید برابری جنسیتی در علم را با تأیید حقوق زنان و شکستن کلیشه‌ها ترویج کنیم.» آقای گوترش تأکید کرده است که همه باید سهم خود را در پرکردن صنف‌ها و آزمایش‌گاه‌ها با زنان دانش‌مند انجام دهند.

همین گونه، سازمان همکاری‌ اسلامی، نیز به مناسبت این روز خواستار مشارکت بیش‌تر زنان و دختران در آموزش علم و فن‌آوری شده  است. حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، از کشور‌های عضو و نهاد‌های مربوط به آن خواسته است که تلاش‌های شان را برای تضمین حقوق زنان تشدید کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

این سازمان تأکید کرده است که برای تقویت هم‌کاری‌های بین‌الملی، آگاهی در باره‌ی حقوق زنان و دختران در زمینه‌ی فراگیری علم و فن‌آوری افزایش یابد.

این در حالی است که نزدیک به یک‌ونیم سال می‌شود دختران افغان از آموزش که اساسی‌ترین حق‌ شان است، محروم شده اند.

در دسمبر ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گرامی‌داشت نقش مهم زنان و دختران در علم و فن‌آوری، ۱۱ فبروری را به عنوان «روز جهانی زنان و دختران در علم» نام‌گذاری کرد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: