مسئولان وزارت امور داخله امروز در برنامۀ «حساب‌دهی دولت به ملت» در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، دستاوردها و کارکردهای یک سال پسین این وزارت را با رسانه‌ها شریک کردند.

نورجلال جلالی، معین اداری و کفیل وزارت امور داخله، در این نشست می‌گوید که در مقایسه با گذشته‌، ۹۰ درصد شهروندان افغانستان از وضعیت امنیتی در کشور راضی‌اند.

آقای جلالی، تأمین امنیت عامه، مبارزه با جرم‌های جنایی و عرضۀ خدمات عامه را، از دستاوردهای عمدۀ این وزارت در یک سال گذشته عنوان می‌کند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

با این حال، شماری از آگاهان مسائل نظامی در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گویند با آن‌که اوضاع امنیتی در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است؛ اما هنوز هم شهروندان گواه ناامنی‌های ناشی از حمله‌های انتحاری در افغانستان‌اند.

آگاهان به این باور اند که فعالیت شبکه‌های هراس‌افگن در کشور، یکی از تهدیدهای جدی برای امنیت افغانستان است. آنان تأکید می‌کنند که امارت اسلامی برای تأمین امنیت در افغانستان، نیاز دارد تا اجماعی را در سطح کشورهای همسایه و جهان شکل دهد.

سرور نیازی، یک تن از آگاهان مسائل نظامی، در این باره می‌گوید: «هنوز هم ما در افغانستان شاهد ناامنی‌ها هستیم، شاهد انفجارها و حمله‌های انتحاری هستیم. دشمنان افغانستان هیچ‌گاه نمی‌خواهند افغان‌ها را آرام بگذارند. این‌جا همیشه تلاش دارند که به نحوی در جنگ در افغانستان دامن بزنند.»

حکمت‌الله حکمت، یک تن دیگر از آگاهان مسائل نظامی، نیز در این باره می‌گوید: «در تأمین امنیت اجماع کشورهای همسایه، منطقه و جهان وجود داشته باشد. افغانستان هنوز کشوری‌ست که از ناحیۀ گروه‌های هراس‌افگن تهدید جدی را می‌تواند داشته باشد.»

هم‌زمان با این، شماری از شهروندان با شکایت از سطح پایین امنیت در کشور می‌گویند که امارت اسلامی هنوز نتوانسته است امنیت را به‌طور درست تأمین کند. به گفتۀ شهروندان، جنگ‌های مقطعی و انفجارهای پی‌هم، بیش از هر زمانی آنان را نگران کرده است.

شهروندان با انتقاد از امارت اسلامی می‌‌افزایند که در کنار نبود امنیت فیزیکی، نداشتن دست‌رسی به امنیت روانی و اقتصادی، زنده‌گی را بیش‌تر به آنان دشوار کرده است. شهروندان از امارت اسلامی می‌خواهند که در قسمت تأمین امنیت‌شان توجه جدی داشته باشد و به آنان زمینۀ کار را نیز فراهم کند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

محمدعارف، یک تن از شهروندان، به سلام‌وطندار می‌گوید: «یگان جای جنگ‌ها هم هست، جنگ‌های پراکنده و انتحار و انفجار هم وجود دارد؛ اما در مجموع مردم از هر لحاظ امنیت بهتر ندارند.»

نصیراحمد، یک تن دیگر از شهروندان، نیز می‌گوید: «امنیت هم اگر باشد و مردم نانی به خوردن نداشته باشند، بی‌فایده است. از پیش کرده هم بدتر است؛ زیرا گرسنه‌گی هم آدم را می‌کشد و نبود امنیت هم.»

این در حالی‌ست که پس از تسلط امارت اسلامی در افغانستان، شمار انفجارهای مرگ‌بار در مکان‌های مذهبی از جمله مسجدها بیش‌تر شده است. حمله بر مسجد «صدیقیه» در منطقۀ خیرخانۀ شهر کابل، آخرین حملۀ مرگ‌بار بزرگی‌ست که منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۵۰ تن شد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: