شماری از فرهنگیان و فعالان مدنی نیمروز از کاوش‌ و فروش غیرقانونی ساحات تاریخی این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که در دو سال پسین این روند بیش‌تر شده است. آنان می‌‌افزایند که حکومت مسئول است تا آبده‌های تاریخی را محافظت کند.

مصطفی صدیقی، از فرهنگیان نیمروز، در این باره می‌گوید: «بعضی از سنگ‌های قیمتی، جواهراتی که این‌ها به‌دست می‌آورند و بعضی از مکان‌های تاریخی را کندن‌کاری می‌کنند. همان نقاشی‌هایی که در اطراف دیوارهای قلعه‌ها در زمان‌های سابق صورت گرفته است، آن‌ها را از بین می‌برند، به‌خاطر همان بعضی اشیای قیمتی که به‌دست می‌آورند، قلعه‌هایی که در ولایت نیمروز است، بیان‌گر تاریخ همان منطقه و ولایت است، باید جلوی این کندن‌کاری‌ها گرفته شود.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

فعالان مدنی در نیمروز نیز از مردم می‌خواهند که از حفاری‌های غیرقانونی در مکان‌های تاریخی دست بردارند.

سمیرا افضلی، فعال مدنی در نیمروز، می‌گوید: «مردم خودشان باید بفهمند، مردم تاریخ خود را از بین نبرند، این یک نوع خیانت به وطن است. وقتی آن‌ها آثار باستانی خود را قاچاق می‌کنند، به خود صدمه می‌زنند.»

احمد عرفانی، دیگر فعال مدنی در نیمروز، نیز می‌‌گوید: «این به ضرر کامل مردم افغانستان و مردم نیمروز است که این‌ها آثار باستانی را بدون جواز دولتی به‌طور مثال به ایران، پاکستان و دیگر کشورها می‌برند و می‌فروشند. از دولت خواهش‌مندیم تا از این کار جلوگیری کند.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

اما حبیب‌الله الهام، رئیس اطلاعات و فرهنگ نیمروز، حفاری‌های غیرقانونی در مکان‌های باستانی این ولایت را رد می‌کند و می‌گوید که پس از حاکمیت امارت اسلامی هیچ حفاری به‌طور غیرقانونی صورت نگرفته است.

براساس گفته‌های مسئولان محلی، نیمروز آبده‌ها و ساحات تاریخی بسیاری دارد و تاکنون ۴۴ مکان تاریخی آن ثبت شده که بیش‌تر در شهر زرنج، مرکز این ولایت واقع شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: