وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروز در برنامه‌یی که به‌مناسبت بزرگ‌داشت از سوم می، روز جهانی مطبوعات در این وزارت برگزار شده بود، از فعالیت دوبارۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلفات رسانه‌یی خبر داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی و معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این برنامه گفت که کار این کمیسیون نهایی شده است و ساختار آن به‌زودی همه‌گانی خواهد شد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

فدراسیون ژورنالیستان و نهادهای رسانه‌یی افغانستان با پخش اعلامیه‌یی از این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ استقبال کرده و آن را یک خبر مسرت‌بخش به جامعۀ رسانه‌یی و خبرنگاری افغانستان دانسته است.

اما در اعلامیه آمده است بیش از ۱۰ نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ها که عضو این فدراسیون هستند، از این موضوع اطلاعی ندارد و نه هم با اعضای این فدراسیون مشورت شده است؛ با آن‌که آنان چندین بار طی نشست‌های خبری و اعلامیه‌های خود تأکید بر ایجاد کمیسیون نام‌برده کرده‌اند.

فدراسیون ژورنالیستان و نهادهای رسانه‌یی افغانستان تأکید کرده است که کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلفات رسانه‌یی از استقلالیت کامل برخوردار باشد و اعضای کمیسیون از افراد مسلکی و حقوقی که در بخش رسانه‌یی و خبرنگاری فعالیت دارند، انتخاب شوند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

در اعلامیه هم‌چنان آمده است که به باور فدراسیون، فعالیت کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلفات رسانه‌یی هنگامی می‌تواند سودمند واقع شود که «به‌طور مستقل، مسلکی و شفاف فعالیت کند.»

از فعالیت دوبارۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلفات رسانه‌یی در حالی خبر داده می‌شود که در حدود نُه ماه پسین، ‌شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت و در برخی از موارد شکنجه شده‌اند؛ اقدامی که واکنش‌های تُند جامعۀ رسانه‌یی را به دنبال داشته است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: