«اوومان» نوعی بتۀ کوهی‌ست که در سطح آسیا، در افغانستان به‌ویژه در دشت‌ها و کوه‌های ولایت ارزگان به‌طور طبیعی یافت می‌شود. باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که در این اواخر قاچاق این بته به بیرون از کشور افزایش یافته است.  

شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های گیزاب و ارزگان خاص به سلام‌وطندار می‌گویند که برخی از شرکت‌ها باشنده‌گان این ولسوالی‌ها را به‌طور روزمزد استخدام می‌کنند تا از کوه‌ها بتۀ اوومان را جمع‌آوری کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

عبدالغفار، یک تن از باشنده‌گان ولسوالی گیزاب، می‌گوید که آنان حدود چهار کیلو اوومان را به ۲۵ افغانی به شرکت‌ها می‌دهند و روزانه هر کارگر روزمزد تا ۳۰۰۰ افغانی به‌دست می‌آورد. به گفتۀ او، این بته به ولایت‌ نیمروز و برخی دیگر از ولایت‌ها انتقال و پس از آن روشن نیست که به کجا قاچاق می‌شود.

در همین حال، سیدرحیم، یک تن از باشنده‌گان ولسوالی ارزگان خاص، نیز با تأیید قاچاق این بته به بیرون از کشور، از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهد که جلو آن را بگیرند.

با این حال، شماری از آگاهان مسائل زراعتی این بتۀ کوهی را ارزش‌مند می‌دانند و می‌گویند که از آن در ساخت برخی از داروها استفاده می‌شود.

احمدالله احمدی، یک تن از استادان دانشکدۀ زراعت موسسۀ تحصیلات عالی ارزگان، به سلام‌وطندار می‌گوید داوریی که از بتۀ اوومان ساخته می‌شود یک کیلوی آن در بازارهای جهانی به ۳۳۸ دالر به فروش می‌رسد. به گفتۀ او، بتۀ اوومان تنها در کشورهای آسیایی و بیش‌تر در ولایت ارزگان افغانستان یافت می‌شود.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

محمدآصف، رئیس اطلاعات و فرهنگ ارزگان، تأکید می‌کند که بتۀ اوومان از ارزش بسیاری برخوردار است و آنان جلو قاچاق آن را به‌طور جدی گرفته‌اند. رئیس اطلاعات و فرهنگ ارزگان به قاچاق‌بران این بته هشدار می‌دهد که در صورت چنین اقدام مجازات خواهند شد.

گفتنی‌ست که افغانستان از لحاظ منابع طبیعی یک کشور غنی است که انواع مختلف منابع طبیعی را دارا می‌باشد، اما شهروندان هم‌واره شاکی بوده‌اند که حکومت از این منابع استفادۀ درست نکرده و از سوی افراد زورمند و مردم عام به‌طور غیرقانونی قاچاق شده است.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: