رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که از حدود یک هفته به این‌سو، هیچ وارداتی از افغانستان از طریق بندر عطاری_واگه انجام نشده است. به نقل از این رسانه‌ها، واردات از افغانستان از طریق این بندر به‌دلیل اختلاف بر سر امضای گواهی‌نامۀ منطقۀ تجارت آزاد جنوب آسیا، متوقف شده است.

کشورهای هند، بنگله‌دیش، پاکستان، افغانستان، بوتان، مالدیو، نیپال و سریلانکا از اعضای منطقۀ تجارت آزاد جنوب آسیا اند که قرارداد تجارت دوجانبۀ معاف از گمرک دارند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

رسانه‌های هندی گفته‌اند که توقف واردات از این بندر که تجارت هند با افغانستان را تسهیل می‌کند به‌دلیل بن‌بست، صدها موتر باربری را با مشکل روبه‌رو کرده و افرون بر آن، تاجران هند و افغانستان را نیز در بلاتکلیفی قرا داده است.

یکی از مقام‌های ادارۀ بندر زمینی هند (LPAI)  گفته است: «در چهار روز گذشته هیچ موتر باربری از افغانستان نیامده است و مقام‌های گمرک در حال رسیده‌گی به این مشکل استند. پیش از این حدود ۲۰ موتر غلات، پیاز و میوه‌های حشک و تازه از افغانستان وارد می‌شد.»

مقام‌های هندی گفته‌اند که هم‌اکنون حدود ۱۵۰ موتر حامل کالاهای افغانستان در مرز منتظر اند و اگر این مرز تا چند روز دیگر باز نشود، کالاها آسیب می‌بیند. به گفتۀ آنان، تاجران هندی که سهام این اقلام را پرداخته‌اند نیز متضرر خواهند شد.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

این در حالی‌ست که پیش از نیز، گزارش‌هایی حاکی از اجازه‌ندادن انتقال ۵۰ هزار تُن گندم و داروی کمکی هند به افغانستان از طریق مرز پاکستان پخش شده بود. براساس این گزارش‌ها، پاکستان برای انتقال کمک‌های هند از مرز واگه به افغانستان شرط‌هایی را مطرح کرده بود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: