خبرگزاری رویترز گزارش داده است آمریکا و قطر توافق کرده‌اند که دوحه حافظ منافع آمریکا در افغانستان باشد و منافع دیپلماتیک واشنگتن در این کشور را نماینده‌گی کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ آمریکا روز گذشته (جمعه، بیست‌و‌یکم عقرب/آبان) با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، همتای قطری‌اش سند «صلاحیت حفاظت» را امضا کردند.

این اقدام یک اشارۀ با اهمیت پیرامون تعامل مستقیم میان واشنگتن و کابل پس از دو دهه جنگ است. براساس این توافق‌نامه، دوحه نقش محافظ منافع آمریکا را بردوش می‌گیرد تا در تسهیل تمامی روابط میان واشنگتن و حکومت امارت اسلامی در افغانستان، کمک کند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

آنتونی بلینکن گفته است: «قطر یک بخش منافع آمریکا را در سفارت این کشور در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات مشخص کنسولی را ارایه و وضعیت و امنیت تأسیسات دیپلماتیک آمریکا در افغانستان را نظارت کند.»

این توافق‌نامه در حالی امضا می‌شود که آمریکا و دیگر کشورهای غربی، پس از سقوط دولت پیشین سفارت‌خانه‌های‌شان در کابل را بسته‌اند. از سویی هم، هم‌زمان با سردشدن هوا و مشکلات شدید اقتصادی در افغانستان، شماری از کشورها در تلاش تعامل با امارت اسلامی به‌دلیل جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان‌اند.

براساس این توافق‌نامه، قطر شماری از کارمندان سفارتش در کابل را به بخش ایجادشده برای ارایۀ خدمات مربوط به آمریکا می‌گمارد و آنان در هماهنگی با دفتر دیپلماتیک آمریکا در قطر کار خواهند کرد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

هم‌چنان طبق این توافق‌نامه که از تاریخ اول دسامبر قابل اجرا خواهد بود، قطر شماری از کارمندان سفارت خود در کابل را به بخش علایق آمریکا خواهد گماشت و از نزدیک با وزارت خارجۀ این کشور و سفارت آمریکا در قطر، هماهنگی خواهد داشت.

در کنار این، قطر توافق کرده است که به‌طور موقت تا ۸ هزار شهروند در معرض خطر افغانستان را که برای دریافت ویزای ویژۀ مهاجرت آمریکا درخواست داده‌اند، میزبانی خواهد کرد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: