با پایان گفت‌وگوهای دو روزه میان هیأت‌های آمریکا و امارت اسلامی در دوحه، هر دو طرف توافق کرده‌اند که کمک‌های بشردوستانۀ آمریکا با افغانستان هم‌چنان ادامه یابد.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه امروز می‌گوید که در جریان این گفت‌و‌گوها، آمریکا به فراهم‌کردن تسهیلات برای کمک‌رسانی سایر نهادهای بشری نیز تعهد کرده است. به گفتۀ او، در گفت‌و‌گوها تأکید شده است که کمک‌های بشردوستانه نباید با مسایل سیاسی پیوند داده شود.

مقام‌های امارت اسلامی در جریان این گفت‌وگوها تأکید کرده‌اند که در زمینۀ شفافیت کمک‌ها و رساندن آن به افراد مستحق، با نهادهای خیریه کار می‌کنند. پیش از این، آمریکا گفته بود که به کمک‌های بشردوستانه‌اش ادامه می‌دهد، اما این کار از طریق حکومت سرپرست امارت اسلامی صورت نخواهد گرفت.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه نیز می‌افزاید که آنان تسهیلات را نیز به گونۀ اصولی برای رفت‌وآمد شهروندان خارجی به افغانستان فراهم خواهند کرد. به گفتۀ او، در جریان این گفت‌و‌گوها تلاش شده که روابط دیپلماتیک به حالت خوب بازگردد و تأکید شده است که این‌گونه گفت‌و‌گوها در آینده نیز ادامه یابد.

وزارت خارجۀ آمریکا هرچند از مسایل مورد بحث یاد کرده، اما دربارۀ توافق روی موارد مشخص چیزی نگفته است. این وزارت به نقل ند پرایس، سخنگوی آن، گفته که در جریان این دیدار، هیأت آمریکایی بیش‌تر به نگرانی‌های تروریستی و عبور مصون افراد تمرکز کرده است.

ند پرایس نیز افزوده که دربارۀ حقوق بشر، مشارکت معنادار زنان و دختران در جامعه و ارایۀ کمک‌های مستقیم بشردوستانۀ آمریکا، نیز بحث شده است. او این گفت‌و‌گوها را «صادقانه»‌ و «حرفه‌یی» خوانده و گفته است که آمریکا طالبان را نه براساس گفته‌ها؛ بل مبتنی بر اقدامات‌شان قضاوت می‌کند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

گفت‌گوها میان دو طرف روز شنبۀ هفتۀ جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و دو روز ادامه یافت. این نخستین دیدار هیأت‌های آمریکا و امارت اسلامی پس از سقوط کابل بود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: