وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور غنی و رئیس ادارۀ ارتباطات عامه و راهبردی ریاست‌جمهوری می‌گوید که هیچ فرد یا نهادی اجازه ندارد که خلاف قانون اساسی برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.

آقای عمر این گفته‌ها را امروز (شنبه، بیست‌وسوم حوت/اسفند) پس از همه‌گانی‌شدن تصمیم اخیر وزارت معارف دربارۀ ممنوعیت دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال از اجرای ترانه و سرود، در توییتر نوشته است.

وحید عمر نوشته است: «قانون اساسی کشور حقوق، ‌وجایب و آزادی‌های فردی و جمعی اتباع کشور را تضمین کرده است. هیچ فرد یا نهادی اجازه ندارد تا برخلاف روحیۀ قانون اساسی کشور برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.»

به گفتۀ آقای عمر، رهبری حکومت دربارۀ تصمیم اخیر وزارت معارف با رهبری این وزارت در تماس است تا موضع‌گیری‌اش را در این باره روشن کند.

این در حالی‌ست که ریاست معارف شهر کابل چهارشنبۀ گذشته، بیستم حوت/اسفند با نشر مکتوبی اشتراک و خواندن ترانه توسط دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال را در محفل‌هایی که مردان حضور داشته باشند ممنوع کرد. در این مکتوب آمده است که دانش‌آموزان دختر می‌توانند در محفل‌هایی که تنها زنان حضور داشته باشند، ترانه و سرود اجرا کنند.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف به سلام‌وطندار گفت که این تصمیم براساس شکایت‌های متعدد دانش‌آموزان و والدین‌شان گرفته شده است. به گفتۀ بانو آرین، شماری از دانش‌آموزان شکایت کرده‌اند که از یک‌سو حجم درس‌های‌شان زیاد است و از سوی دیگر مجبور اند در برنامه‌های مختلف سرود و ترانه اجرا کنند که سبب اخلال در روند درس‌های‌شان می‌شود.

هرچند در مکتوب ریاست معارف شهر کابل دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال تنها از خواندن سرود در محفل‌هایی که مردان حضور داشته باشند ممنوع شده‌اند، اما سخنگوی وزارت معارف گفت که این یک تصمیم کلی‌ست و شامل دختران و پسران در هرگونه محفل چه مردانه باشد و چه زنانه، می‌شود.

در این مکتوب که با امضای احمدضمیر گوارا، رئیس معارف شهر کابل از سوی این نهاد به آمریت حوزه‌های آموزشی این شهر فرستاده شده، نیز آمده است، تلاش شود تا مکتب‌ها گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌ گونه‌یی تنظیم کنند که سن‌های اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.

در مکتوب تأکید شده است که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر به هیچ صورت به‌جز از مربیان و آموزگاران زن، از طرف مربیان مرد تمرین و آموزش هم داده نشود.

این تصمیم وزارت معارف واکشن‌های گسترده‌یی به هم‌راه داشته است. یک‌روز پس از همه‌گانی‌شدن این تصمیم، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که ایجاد هرگونه محدودیت بر حقوق و آزادی کودکان، خلاف اصول حقوق بشر و قانون حمایت از حقوق کودک است. دولت بریتانیا نیز اعلام کرده است که ممنوعیت احتمالی اجرای ترانه و سرود از سوی دانش‌آموزان دختر در مکتب‌های با پشتی‌بانی این کشور در افغانستان را به‌ گونۀ فوری بررسی می‌کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: