مسئولان وزارت مالیه می‌گویند، طرح یک‌سان‌سازی معاشات که از سوی مجلس نماینده‌گان پیشنهاد شده است، باید از سوی این مجلس تعریف شود.

عبدالمجیب زدران، معین مالی وزارت مالیه امروز (چهارشنبه، اول دلو/بهمن) در برنامۀ حساب‌دهی دولت به ملت می‎گوید که طرح یک‌سان‌سازی معاشات قابل اجرا نیست، اما می‌شود در آن تعادل را در نظر گرفت.

او می‌گوید: «نخست این‌که یک‌سان‌سازی باید تعریف مشخصی داشته باشد. یک‌سان‌سازی باید تعریف شود، باید واضح شود. نمی‌توانیم معاش انجنیر، معاش داکتر، معاش یک مأمور عادی را مساوی بسازیم، یا این‌که معاش بست اول و معاش بست سه و چهار مساوی باشد؛ اما یک تعادل باید در نظر گرفته شود.»

طرح یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولت از سوی مجلس نماینده‌‌گان تصویب شده است و اعضای مجلس تأکید دارند که اگر این طرح در بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشود، بودجه را تصویب نخواهند کرد.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان در نشست هفتۀ گذشتۀ این مجلس ‌(چهارشنبه، بیست‌وچهارم جدی/دی) گفته بود، تا زمانی که حکومت به خواست مأموران، اجیران، معلمان، کارمندان پایین‌رتبه، سربازان و افسران برای یک‌سان‌سازی معاشات توجه نکند، مجلس نماینده‌‌گان بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰ را تصویب نخواهد کرد.

رئیس مجلس نماینده‌گان گفته بود، براساس طرحی که نماینده‌گان تصویب کرده‌اند، یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولت از کودهای ۹۱ و ۲۱ تا ۲۵ بودجه اجرا خواهد شد.

آقای رحمانی در نشست امروز مجلس نماینده‌گان می‌گوید که اگر حکومت اراده‌یی برای فرستادن طرح جدید بودجه ندارد، اعضای مجلس برای آغاز تعطیلات زمستانی تصمیم خواهند گرفت.

اما معین مالی وزارت مالیه می‌گوید که هفتۀ آینده مسودۀ سوم بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰ به مجلس نماینده‌‌گان ارسال خواهد شد.

بودجۀ ملی سال مالی ۱۴۰۰، ۴۷۳ میلیارد و ۴۰ میلیون افغانی در نظر گرفته شده است. از این میان، ۳۱۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون آن به عنوان بودجۀ عادی و ۱۶۱ میلیارد و ۸۴۲ میلیون آن به عنوان بودجۀ توسعه‌یی در نظر گرفته شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: