همزمان با خروج کامل نیروهای بین‌المللی، سازمان نجات کودکان می‌گوید، نزدیک به ۳۳ هزار کودک در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان کشته و معلول شده‌اند که این رقم نشان می‌دهد به‌گونۀ اوسط در هر ۵ ساعت یک کودک کشته یا معلول شده است.

این سازمان می‌گوید، رقم یادشده درون‌بینی ویرانگری از هزینه‌هایی ارایه می‌کند، که جنگ مرگبار بر کودکان تحمیل کرده است.

به گفتۀ سازمان نجات کودکان، تعداد واقعی تلفات کودکان ناشی از جنگ احتمالا خیلی بالاتر از ۳۳ هزار تن است و رقم اعلام‌شده کودکانی را که از گرسنگی، فقر و بیماری جان داده‌اند، شامل نمی‌شود.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

حتا پیش از افزایش خشونت‌های اخیر نیمی از جمعیت افغانستان به شمول ۱۰ میلیون کودک به دلیل خشکسالی، موج سوم کوید ۱۹ و جنگ، نیازمند کمک‌های بشر دوستانه بودند و افزایش خشونت‌ها بحران کشور را عمیق‌تر کرد تا جایی که گفته می‌شد امسال نیمی از کودکان زیر پنج سال از سوءتغذیه شدید رنج خواهند برد.

حسن نور، رئیس حوزۀ آسیای سازمان نجات کودکان می‌گوید، این یک حقیقت تلخ است که همزمان با خروج آخرین هواپیما از کابل، به نظر می‌رسد پوشش، توجه و حمایت‌های بین‌المللی که افغانستان در چند هفته اخیر از آن مستفید می‌شد، نیز از این کشور رخت سفر بربندد. در حالی‌که باقی کشورها در حال پیش‌رفت است، میلیون‌ها کودک افغانستان امشب با شکم گرسنه، چهرۀ اندوهگین و نامطمئن از آیندۀ‌شان به رختخواب می‌روند.

او می‌گوید، «آنچه که پس از ۲۰ سال باقی می‌ماند نسل از کودکانی است که تمام عمرشان در نتیجۀ بدبختی و تأثیر جنگ به مشکل برخورده است. هر کودکی که در افغانستان زاده و رشد یافته است چیزی جز جنگ نمی‌داند و در محیطی زنده‌گی کرده‌اند که هر آن ممکن است چیز منفجر شود یا بمبی از آسمان بر سرشان فرو افتد. آنان شاهد بوده‌اند که خواهران و برادران‌شان از گرسنگی، فقر و بیماری جان می‌دهند. همین حالا که من صحبت می‌کنم، هزاران خانواده که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند در فضای باز زنده‌گی می‌کنند و در آستانۀ زمستان حتا پتویی برای محافظت خود در برابر سرما ندارند. یک سناریوی کابوس مانند در پیش چشم مان در حال نمایان شدن است.»

سلام‌وطندار فارسی را در تلگرام دنبال کنید

آقای نور می‌افزاید، نیروهای نظامی خارج شدند، اما ما از جامعۀ جهانی مصرانه می‌خواهیم که بمانند و با کمک‌های غذایی، آب پاک، سرپناه و آموزش از کودکان افغانستان حمایت کنند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، تلاش‌های ۲۰ سال گذشته بیهوده خواهد شد.

رئیس حوزۀ آسیای سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید، «ما از جامعۀ جهانی مصرانه می‌خواهیم که از نهادهای غیردولتی ملی و بین‌المللی به دلیل اهمیت فعالیت‌های‌شان برای رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌ترین افراد پشتیبانی کنند. ما از مسئولان جدید (طالبان) نیز مصرانه می‌خواهیم که هرچه زودتر به سازمان‌های بشردوستانه دسترسی ایمن، بدون محدودیت و بدون قیدوشرط اعطا کنند تا این سازمان‌ها به افرادی که بیشترین نیاز را دارند، رسیده‌گی کنند. کودکان افغانستان و خانواده‌های آنان با خشکسالی، کوید ۱۹ و زمستان سخت مواجه‌اند و فرصتی برای انتظار وجود ندارد.»

سازمان نجات کودکان یک نهاد مستقل، بی‌طرف و غیرسیاسی است که از سال ۱۹۷۶ به کودکان در افغانستان خدمات ارایه می‌کند، اما اکنون مجبور شده فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق در آورد. این سازمان در سال ۲۰۲۰ به ۱.۶ میلیون شهروند کشور خدمات صحی، آموزشی و… ارایه کرده است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

براساس داده‌های سازمان ملل متحد، نهاد نجات کودکان دریافته است که در فاصلۀ سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ سی‌ودو هزار و ۹ صدو ۴۵ کودک در افغانستان کشته و معلول شده‌اند.

براساس این معلومات، از شروع سال ۲۰۲۰ تا میانۀ سال ۲۰۲۱ تلفات کودکان به ۴ هزار و ۳۰۱ تن رسیده که از این میان ۸۰۶ کودک در نتیجۀ خشونت‌ها جان داده‌اند.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: