مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری زابل، می‌گویند که اکنون ۵۰ فارم مرغ‌داری در این ولایت فعالیت دارد و هر فارم به گونه‌ی میانگین در یک ماه، شش هزار مرغ گوشتی پرورش می‌دهد. عطاءالله راشد، رییس زراعت زابل، می‌گوید که مرغ‌های پرورش‌یافته در زابل، برای فروش به دیگر ولایت‌ها نیز فرستاده می‌شود.

او می‌افزاید: «اکنون در زابل ۵۰ فارم مرغ‌داری داریم؛ به گونه‌ی اوسط هر فارم در ۴۰ روز شش هزار مرغ‌ گوشتی تولید می‌کند که در زابل از آن استفاده می‌شود و بیش‌تر آن به ولایت‌های هم‌جوار فرستاده می‌شود.»

افزایش فارم مرغ‌داری در زابل، سبب شده است که بهای گوشت مرغ در این ولایت در هر کیلوگرام، ۱۰۰ افغانی کاهش یابد.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

احمدگل، باشنده‌ی زابل که به ارزش پنج میلیون افغانی روی فارم مرغ‌داری در این ولایت سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید درآمدی که از این راه به دست می‌آورد، رضایت‌بخش است. این فارم‌دار، می‌افزاید: «یک سال می‌شود که فارم‌داری را آغاز کرده‌ام. در کنار خودم، خیلی از افراد دیگر هم مصروف کار شده اند؛ این یک کار خوب است؛ من قصد دارم که شش یا هفت فارم دیگر ایجاد کنم و به ولایت‌ها مرغ بفرستم.»

در سوی دیگر، کارکنان شماری از فارم‌های مرغ‌داری در زابل، با ابراز خرسندی از فراهم‌شدن زمینه‌ی کار به آن‌ها، خواستار افزایش فارم‌های مرغ‌داری در این ولایت اند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

سردار‌محمد، کارمند فارم مرغ‌داری، می‌گوید: «سه ماه می‌شود که در فارم مرغ‌داری کار می‌کنم؛ خوش هستم که از این راه به خود و خانواده‌ی خود نان حلال تهیه می‌کنم. در گذشته بی‌کار بودم و اکنون سرگرم کارم.»

قاسم، دیگر کارمند فارم مرغ‌داری نیز، می‌گوید: «از کارم در این فارم سه ماه می‌گذرد؛ آب‌وهوای زابل برای ایجاد فارم مرغ مناسب است؛ به همین خاطر باید شمار فارم‌های مرغ‌داری بیش‌تر شود.»

در سال‌های پسین و به دنبال منع ورود گوشت مرغ از دیگر کشورها، فارم‌های پرورش مرغ در زابل و دیگر ولایت‌های افغانستان افزایش یافته است که در کنار تأمین گوشت مرغ برای مصرف داخلی، تخم مرغ نیز در آن تولید می‌شود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: