نشست سوم دوحه؛ مجاهد: اشتراک نمایندگان ما هنوز نهایی نشده است

به دنبال همگانی‌شدن تعیین نمایندگان امارت اسلامی برای اشتراک در نشست سوم دوحه از سوی وزارت امور خارجه، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست امارت اسلامی اما می‌گوید که تصمیم آنان در باره‌ی حضورداشتن یا حضورنداشتن نمایندگان این حکومت در این نشست، هنوز نهایی نشده است.

باشندگان غور و بادغیس: حکومت و بخش خصوصی مسیرهای سیل‌برده را بازسازی کنند

سیلاب‌های پسین در شماری از ولایت‌ها افزون بر تلفات انسانی، بیش‌تر خانه‌های مسکونی را ویران کرده و تمامی داروندار مردم را با خود برده است. این سیلاب‌ها هم‌چنان به زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها و شاه‌راه‌های عمومی، آسیب‌های جدی وارد و مردم را در رفت‌وآمد با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

دست‌رسی‌نداشتن به خدمات نخستین، زندگی را به زنان کوچی در افغانستان دشوار کرده است

با وجود پیش‌رفت‌های جامعه در حوزه‌ی حقوق زنان و توسعه‌ی اجتماعی، زنان و دختران کوچی در افغانستان هنوز با چالش‌های بسیاری در زندگی رو‌به‌رو اند. فقر، ازدواج‌های زودهنگام و دست‌رسی‌نداشتن به خدمات آموزشی و بهداشتی، از موردهایی اند که زندگی را به زنان کوچی دشوار کرده است.

نزدیک به ۱۵۰۰ تن در پیوند به ۱۰۲۰ رویداد جنایی در بلخ بازداشت شده اند

مسئولان در فرماندهی امنیه‌ی بلخ، با پخش گزارش یک‌ساله‌ی این نهاد از بازداشت دست‌کم ۱۴۷۲ تن به اتهام رویدادهای مختلف جنایی در سطح این ولایت خبر داده اند. فرماندهی امنیه‌ی بلخ، امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا) در خبرنامه‌ای اعلام کرده که در یک سال پسین، ولایت بلخ گواه وقوع ۱۰۲۰ رویداد جنایی در بخش‌های مختلف این ولایت بوده است.

بازرگانان در بلخ: تعرفه‌ی حمل‌ونقل از طریق خط آهن حیرتان کاهش یابد

هم‌زمان با پخش خبرها مبنی بر کاهش تعرفه‌ی حمل‌ونقل ریلی توسط اوزبیکستان، شماری از بازرگانان در بلخ خواستار کاهش تعرفه‌ی گمرکی از سوی حکومت سرپرست امارت اسلامی اند. این بازرگانان، با ابراز خرسندی از اقدام اوزبیکستان مبنی بر کاهش ۵۰درصدی تعرفه‌‌ی حمل‌ونقل ریلی، … برای افزایش واردات و صادرات بینجامد.

امارت اسلامی مالیات اصناف را تا ۰.۳ درصد کاهش داد

مقام‌های امارت اسلامی، امروز در یک نشست خبری از کاهش مالیات اصناف تا ۰.۳ درصد خبر می‌دهند. محمدناصر آخوند، سرپرست وزارت مالیه، می‌گوید که مالیات ۲۰۶ نوع اصناف که دکان‌داران و کسبه‌کاران در آن شامل اند، از ۱.۵ درصد به ۰.۳ درصد کاهش یافته است. در سوی دیگر، عبدالسلام حنفی، می‌گوید که بر اساس تصمیم رهبری حکومت از اصنافی که در سال تا دو میلیون افغانی درآمد داشته باشند، مالیه گرفته نمی‌شود.

باشندگان جلال‌آباد خواستار توسعه‌ی این شهر اند

شماری از باشندگان شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار، می‌گویند که هم‌زمان با افزایش ازدحام ترافیکی، شهر هر روز تنگ‌تر می‌شود.

آن‌ها، از شهرداری جلال‌آباد و دیگر نهادهای مرتبط، می‌خواهند که به توسعه‌ی شهر توجه کرده و با معیاری‌سازی چهارراه‌ها، سرک‌ها، جویچه‌ها و پیاده‌روها مشکل ازدحام شهری را برطرف کنند. شهرداری جلال‌آباد اما می‌گوید که این اداره برنامه‌هایی را روی دست دارد که با عملی‌سازی آن، این مشکل حل خواهد شد.