نوشتن «نسخه‌های مرموز» از سوی پزشکان در کابل و دیگر ولایت‌ها، مشکل کنونی نیست که مردم از آن شکایت می‌کنند؛ بل این مشکل از سال‌ها به این‌سو جریان داشته است.

شهروندان می‌گویند که پزشکان زیر نام فیس و معاینه نیز از آنان پول‌های گزاف می‌گیرند و نسخه‌های مرموز این پزشکان را به‌جز از مسئولان داروخانه‌های قراردادی، کسی دیگر خوانده نمی‌تواند.

عاقله، باشندۀ کابل، می‌گوید که بسیاری وقت‌ها داروهایی که در نسخۀ یک پزشک نوشته می‌شود، تنها در یک داروخانۀ مشخص پیدا می‌شود. او می‌افزاید برخی پزشکان حتی نسخه‌های مرموز می‌نویسند که تنها همان داروفروش مشخص می‌تواند آن را بخواند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

عاقله می‌گوید: «بسیاری از پزشکان این کار را می‌کنند، نسخه را طوری می‌نویسند که کسی دیگر به آن نمی‌فهمد. من هم همیشه با همین مشکل مواجه شده‌ام، حکومت باید جلوش را بگیرد.»

ستوری، دیگر باشندۀ کابل، نیز می‌گوید که پزشکان افزون بر اخذ فیس و معاینه‌های بی‌ارتباط، داروهایی را برایش نوشته است که یا باید با نرخ بالا از داروخانۀ مخصوص بخرد یا هم از خریدن آن بگذرد.

به گفتۀ او، داروهای نسخه‌های مرموز پزشکان به این دلیل در دیگر داروخانه‌ها یافت نمی‌شود که افرادی دیگر نمی‌توانند آن نسخه را بخوانند.

او می‌افزاید: «من هم با این مشکلات زیاد روبه‌رو شده‌ام. اول پول فیس، بعدش معاینات است. دیگر این‌که آنان با داروخانه‌ها قرارداد دارند و اگر دارو قیمت باشد، باید از همان‌جا بخری؛ زیرا جای دیگری پیدا نمی‌شود.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

مسئولان ادارۀ ملی غذا و دارو که روز شنبه دربارۀ دستاوردهای یک سالۀ این نهاد به رسانه‌ها گزارش می‌دادند، با تأیید این مشکل قول می‌دهند که جلوی آن را می‌گیرند.

عبدالباری عمر، رئیس ادارۀ ملی غذا و دارو، می‌گوید: «بلی این مشکل متأسفانه در تمام افغانستان وجود دارد که پزشکان نسخه‌های مرموز می‌نویسند، ما این را تأیید می‌کنیم. پزشکان داروهایی با برند عام را نمی‌آورند، داروهایی را می‌آورند که مربوط به یک ولایت است، بعد آن را با بهای بالا می‌فروشند. اگر عاملان آن را بازداشت کنیم، به دستگاه‌های عدلی و قضایی می‌سپاریم.»

این در حالی‌ست که شهروندان در ولایت‌های مختلف از کم‌بود دارو شکایت می‌کنند. اما مسئولان ادارۀ ملی غذا و دارو می‌گویند که هم‌اکنون داروی کافی در کشور وجود دارد که بخشی از آن در داخل کشور تولید شده است و بخشی زیاد آن از بیرون وارد می‌شود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: