فهیم دشتی، از سخنگویان جبهۀ مقاومت پنجشیر، روز گذشته در یک پیام صوتی در واکنش به گفته‌های اخیر امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان و عضو رهبری این گروه در پیوند به قطع و بی‌نتیجه‌ماندن گفت‌و‌گوها و آغاز جنگ و محاصرۀ پنجشیر از چهار سو توسط طالبان، می‌گوید که جنگ از چهار روز پیش دست‌کم از دو جبهه در این ولایت آغاز شده است.

به گفتۀ او، در این درگیری‌ها که از جبهۀ خاواک و جبه‍ۀ دهانۀ دریای پنجشیر آغاز شده است، طالبان بیش از ۳۵۰ کشته داده‌اند. هم‌چنان به گفتۀ آقای دشتی، در این درگیری‌ها ۲۸۷ نیروی طالبان زخمی و ۳۵ نیروی دیگر این گروه اسیر شده‌اند.

گروه طالبان هنوز دربارۀ رقم تلفات نیروهای‌شان در درگیری‌های پنجشیر چیزی نگفته‌ است. فهیم دشتی نیز دربارۀ تلفات نیروهای مقاومت پنجشیر در این درگیری‌ها چیزی نگفته‌ است.

سلام‌وطندار را در اینستاگرام دنبال کنید

با این حال، دشتی در این پیام صوتی پرسیده است که چرا گفت‌و‌گوها میان طالبان و جبهۀ مقاومت پنجشیر قطع شد؟ به گفتۀ او، این جبهه از راه گفت‌و‌گو دنبال حل مشکلات اساسی افغانستان و مردمش بود؛ «در حالی که طرف مقابل [طالبان] پیشنهادهای شخصی داشت، پیشنهاد حضور رهبر جبهۀ مقاومت ملی افغانستان [احمد مسعود] در حکومت طالبان یا ارایۀ یک سیت به جناب احمد مسعود یا پیشنهاد حفاظت از اموال و دارایی‌های‌شان.»

فهیم دشتی، از سخنگویان جبهۀ مقاومت پنجشیر

فهیم دشتی می‌گوید، پاسخ احمد مسعود در پیوند به این پیشنهادها این بود که دنبال مسایل شخصی و کسب مقام در حکومت نیست.

این سخنگوی جبهۀ مقاومت پنجشیر می‌افزاید که امیرخان متقی در گفته‌های اخیرش غیرمسقیم خطاب به مردم پنجشیر گفته که «سلاح‌های‌شان را به زمین بگذارند و تسلیم این گروه شوند.» اما به گفتۀ او، جبهۀ مقاومت هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شود و سلاح‌ به زمین نمی‌گذارد؛ زیرا «این جبهه به هدف دفاع افغانستان، دفاع مردم افغانستان، حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان و ارزش‌هایی که در بیش از چهل سال گذشته برای آن مبارزه شده، ایجاد شده است.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

این در حالی‌ست که امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان و عضو رهبری این گروه روز چهارشنبه با پخش یک نوار صوتی گفته بود که گفت‌وگو با رهبران مقاومت در پنجشیر بی‌نتیجه بوده است.

امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان و عضو رهبری این گروه

او از مردم پنجشیر خواسته بود که رهبران‌شان را برای حل مشکل از طریق گفت‌وگو قانع کنند و کسانی‌ را که به حل مشکل از مسیر گفت‌وگو باور ندارند، از این ولایت بیرون کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: