سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی حذف سرطان دهانهی رحم اعلام کرده که در هر دو دقیقه یک زن در اثر ابتلا به این بیماری میمیرد.
این نهاد، امروز (دوشنبه، 26 عقرب) در اکس نوشته که دسترسی به واکسین و درمان، کلید پایاندادن به سرطان دهانهی رحم است.
به گفتهی سازمان ملل متحد، بیشترین میزان ابتلا به سرطان دهانهی رحم در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط دیده میشود؛ موضوعی که دسترسی ناکافی به واکسین، خدمات درمانی و عاملهای اجتماعی و اقتصادی در شکلگیری آن نقش دارد.
همزمان با این، سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده که اگر 90 درصد دختران واکسین و 70 درصد زنان آزمایش خون شوند و 90 درصد زنان مبتلا به سرطان دهانهی رحم زیر درمان قرار گیرند، این سرطان ریشهکن خواهد شد.
سرطان دهانهی رحم، بیماری است که بر اثر عفونت پایدار با ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشود و چهارمین سرطان شایع در میان زنان در جهان است.
بر بیناد آمار ارائهشده از سوی سازمان ملل متحد، در 2022 نزدیک به 660 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان دهانهی رحم و 350 هزار مرگ ناشی از این بیماری در جهان ثبت شده است.
17 نومبر، در 2020 از سوی سازمان جهانی بهداشت به هدف ریشهکنکردن سرطان دهانهی رحم به عنوان روز جهانی حذف این سرطان نامگذاری شده است.






