مسئولان در وزارت اقتصاد حکومت سرپرست، در واکنش به گزارش دفتر هم‌آهنگ‌کننده‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا)، مبنی بر افزایش مداخله‌ی امارت اسلامی در روند ارائه‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه، می‌گویند که امارت اسلامی هیچ مداخله‌ای در روند ارائه‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی نهادهای مرتبط به سازمان ملل متحد ندارد.

عبدالرحمان حبیب، سخن‌گوی وزارت اقتصاد، به سلام‌وطندار می‌گوید که فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد به گونه‌ی مستقیم از سوی دفترهای این سازمان و با پشتیبانی امارت اسلامی انجام می‌شود.

او می‌افزاید: «کمک‌هایی که از سوی نهادهای بین‌المللی به افغانستان انجام می‌شود، از آغاز تا کنون از سوی دفترهای سازمان ملل متحد و بیرون از مداخله‌ی امارت اسلامی انجام شده است. ما به نهادهای هم‌کار سهولت‌های لازم را فراهم می‌کنیم؛ در کنار نظارت، از فعالیت شفاف شان حمایت می‌کنیم تا این که روحیه‌ی هم‌کاری میان امارت اسلامی و این نهادها را بیش‌تر تقویت کنیم.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

سخن‌گوی وزارت اقتصاد، تأکید می‌کند که امارت اسلامی برای رشد اقتصاد افغانستان و ازبین‌بردن ناداری، تلاش می‌کند.

دفتر هم‌آهنگ‌کننده‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا)، روز گذشته با پخش گزارشی اعلام کرده است که نهادهای امدادرسان در سپتمبر سال روان ۱۷۳ مورد مداخله در امور انسان‌دوستانه را ثبت کرده اند که ۸۸ مورد آن از سوی امارت اسلامی بوده است.

در گزارش اوچا، آمده که به دلیل افزایش مداخله‌‌ی امارت اسلامی در روند ارائه‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه، ۸۳ پروژه‌ی مرتبط به این بخش‌ در مناطق جنوبی، شرقی و غربی افغانستان، به گونه‌ی موقت تعلیق شده است.

بر بنیاد گزارش اوچا، بازدیدهای نظارتی از دفترها و امکانات، بازداشت کارکنان، جداسازی محیط کار، درخواست اطلاعات محرم و مداخله در روند جذب کارمندان، از برجسته‌ترین گونه‌های مداخله بوده است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

با این همه، شماری از کارشناسان پالیسی عامه، می‌گویند که نظارت بر روند ارائه‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه از سوی امارت اسلامی، نباید به عنوان مداخله پنداشته شود.

نیازمحمد همدرد، کارشناس پالیسی عامه، می‌گوید: «اگر کمک‌های بشری به یک کشور صورت می‌گیرد، باید بر اساس اصول باشد؛ نظارت باید از سوی دولت باشد که آیا واقعاً توزیع می‌شود یا خیر؟ اگر دولت مداخله‌ی مشروع نکند، این کمک‌ها حیف می‌شود. اگر حکومت فعلی افغانستان مداخله‌ای به غیر از نظارت داشته باشد، به رفاه مردم ضرر می‌رساند.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دفتر هم‌آهنگ‌کننده‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد، پیش از این اعلام کرده بود که در سال روان میلادی ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از جمله ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک در افغانستان به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: