مسئولان در وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست، می‌گویند که روز گذشته نشست دوجانبه میان هیئتی از افغانستان به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان، با حضور حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ویژه‌ی ایران برای افغانستان، در کابل برگزار شد.

آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، می‌گوید که پیش از این توافق‌هایی میان مقام‌های دو کشور در باره‌ی بندر چابهار به امضا رسیده بود و برای عملی‌سازی آن، یک کمیته‌ی فنی میان افغانستان و ایران ایجاد شده است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او می‌افزاید: «در این نشست در باره‌ی عملیاتی‌سازی توافقات مرتبط با بندر چابهار و منطقه‌ی آزاد که در سفر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا و نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت، به ایران انجام شده بود، بحث و تبادل نظر شد. هم‌چنان تأکید شد که جهت رقابتی‌سازی چابهار و منطقه آزاد و برای ادامه‌ی مذاکرات و عملیاتی‌سازی توافقات، یک کمیته‌ی تخنیکی از هر دو طرف تشکیل شود.»

در همین حال، شماری از کارشناسان مسائل اقتصادی، می‌گویند که مسیر چابهار به دلیل فاصله‌ی نزدیک و هزینه‌ی اندک در واردات و صادرات کالاهای تجاری افغانستان، نقش مؤثری داشته است.

نصیراحمد رشتیا، کارشناس مسائل اقتصادی، می‌گوید: «استفاده از چابهار می‌تواند کالاهای تجاری را زودتر به بازارهای افغانستان برساند و از این طریق به سایر کشورها صادر کند. این مسیر برای افغانستان نزدیک‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود. هرچه رقابت‌های اقتصادی بیش‌تر باشد و ما مدیریت بهتری داشته باشیم، می‌توانیم از سرمایه‌گذاری‌های هند در چابهار بهره‌مند شویم و این به نفع افغانستان خواهد بود.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

عبدالوافی نایب‌زی، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی، نیز می‌گوید که چابهار می‌تواند افغانستان را به نقطه‌ی اتصال منطقه‌ای تبدیل کند. «این بندر کشورهای آسیای میانه را به آب‌های آزاد متصل می‌کند و به دلیل فاصله‌ی کم، افغانستان می‌تواند از آن بهره‌مند شود. هرچه این مسیر رقابتی‌تر شود، به نفع افغانستان خواهد بود.»

گفتنی است که پیش از این سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفته بود که هم‌اکنون بخش زیادی از صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار ایران انجام می‌شود.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: