هم‌زمان با افزایش اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران، سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی گفته است که در یک ماه گذشته، بیش از ۲۳۰ هزار تن از ایران به افغانستان بازگشته ‌اند.

بر بنیاد آمار این سازمان، ۵۰ درصد مهاجران از ایران به گونه‌ی داوطلبانه و ۴۳ درصد دیگر به گونه‌ی اجباری توسط پلیس آن کشور بازداشت و به افغانستان بازگرداننده شده اند.

شماری از افغان‌هایی که به تازگی از ایران بازگشت داده شده اند، می‌گویند که برخورد ایرانی‌ها و پلیس این کشور با مهاجران خشونت‌آمیز بوده و آن‌ها را با بدرفتاری اخراج کرده اند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

نصرت‌الله که چهار روز پیش به گونه‌ی اجباری از ایران اخراج شده است و اکنون در هرات به سر می برد، می‌گوید که مأموران امنیتی ایران او را از محل کارش بازداشت کرده و سپس اخراج شده است.

او می‌افزاید: «یک دفعه‌ای مأموران داخل شرکت شدند؛ همه‌ی ما را گرفتند؛ خیلی با ما رفتار بد و ما را لت‌وکوب کردند. کاروبار نیست در وطن؛ اگر کار باشد، ما چه کنیم و برویم در کشور مردم. آن جا به ما هم فحش می‌دهند و هم ما را می‌زنند.»

ذبیح‌الله محمدی که با خانواده‌اش از هشت سال به این سو در ایران زندگی می‌کرد و به تازگی از ایران اخراج شده است، می‌گوید که به دلیل بی‌کاری و مشکلات اقتصادی به ایران رفته بود؛ اما پس از بازگشت از ایران، دوباره با بی‌کاری و ناداری روبه‌رو شده است.

محمدی که اکنون در نیمروز زندگی می‌کند، می‌افزاید که کودکانش نیز به دلیل نداشتن شناس‌نامه‌ی برقی، نمی‌توانند شامل مکتب شوند. «در بخش آموزش، متأسفانه زمینه‌ی خوب مساعد نیست؛ متأسفانه بچه‌ها به مکتب نمی‌روند. بخش صحی تا حدی خوب است؛ اما باز هم زمینه چندان مساعد نیست. زیاد کوشش نمی‌کنند بالای اطفال و مریض‌ها.»

حبیب‌الله، یکی دیگر از شهروندان که به تازگی از ایران اخراج شده است، می‌گوید که خودش از محل کارش بازداشت و به افغانستان اخراج شده؛ اما خانواده‌اش در ایران مانده است.

او که اکنون در هرات به سر می‌برد، می‌گوید: «فامیلم آن طرف مانده و خودم این جا آمدم. تنها نان‌آور خانواده‌ی خود بودم؛ حالا نمی‌دانم که چه کنم؟ فعلاً که شرایط ایران خیلی بد است؛ خیلی گیر می‌دهند و آزارواذیت می‌کنند. دوباره برگشتن هم به درد نمی‌خورد.»

عبدالکریم، یکی دیگر از شهروندان که اخیراً از ایران اخراج شده است، می‌گوید که به دلیل وضعیت بد اقتصادی به این کشور رفته بود؛ اما پس از بازگشت با وضعیت قبلی‌اش روبه‌رو شده است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او مدعی است که در اردوگاه‌ها و مسیر راه، مأموران امنیتی ایران از آنان باج‌گیری نیز کرده اند. «از ما در اردوگاه پول زیاد گرفتند، زیاد ظلم می‌کردند. دو بار تا سر مرز آمدیم؛ ما را دوباره برگشت دادند؛ به کمپ بردند؛ باز پس آوردند؛ دیروز د هرات رسیدم.»

بر اساس معلومات رسانه‌های دولتی ایران، افغان‌ها ۹۰ درصد شهروندان خارجی مقیم ایران را تشکیل می‌دهند که بیش‌تر آن‌ها، بدون داشتن مدرک‌های معتبر سفر و اقامت وارد این کشور شده اند.

خواستیم در این گزارش دیدگاه مسئولان در وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان و سفارت افغانستان در تهران را نیز داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: