ششمین نشست «فرمت مسکو» که با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین روز گذشته (جمعه، ۱۳ میزان) در باره‌ی افغانستان برگزار شد، میزبان هیئتی از امارت اسلامی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی حکومت سرپرست نیز بود.

امارت اسلامی می‌گوید که ششمین نشست فرمت مسکو، پیش‌رفت خوبی به افغانستان و منطقه بود. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، به سلام‌وطندار می‌گوید که در ششمین نشست فرمت مسکو، موقف امارت اسلامی به خوبی با کشورها شریک شده‌ و امیدوار است این نشست برآیند خوبی به افغانستان داشته باشد.

مجاهد، می‌افزاید: «به نظر من، نشست مسکو پیش‌رفت خوبی به افغانستان و منطقه بود. در این نشست موقف امارت اسلامی به خوبی ارائه و تصریح شد که افغانستان خواهان روابط خوب با تمام کشورها است؛ مسئولیت کشورهای مختلف است که باید در قبال افغانستان ایفای وظیفه بکنند. کشورهایی که در این فرمت حضور داشتند، پیام را شنیدند. امیدوار هستم که این نشست در آینده نتایج خوبی داشته باشد و اعتمادی به وجود بیاید.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

در ششمین نشست فرمت مسکو، به رفع تحریم‌های وضع‌شده بر امارت اسلامی، برقراری روابط با این حکومت و تلاش‌نکردن برای زیرفشارقراردادن امارت اسلامی از سوی کشورها تأکید شد. در بخش دیگری از نشست فرمت مسکو، کشورها بار دیگر از وجود تهدیدهای هراس‌افکنی از خاک افغانستان نگرانی کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه، مدعی حضور تهدیدهای هراس‌افکنی در افغانستان شد که به باور او، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

در پاسخ به این گونه نگرانی‌ها، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، گفته است پایگاه‌ گروه داعش که کشورهای منطقه از وجود آن در افغانستان نگران اند، در بیرون از مرزهای افغانستان است و این مسئله امارت اسلامی را نیز نگران کرده است.

در همین حال، آگاهان، نسبت به سودمندی این ‌گونه نشست‌ها با توجه به تجربه‌ی نشست‌های سه سال گذشته تردید دارند.

ولی فروزان، آگاه روابط بین‌الملل، تأکید می‌کند که در بحث‌های ششمین نشست فرمت مسکودبه ویژه به اظهارات وزیر امور خارجه‌ی روسیه، مسئله‌ی رقابت‌های بین‌المللی در باره‌ی افغانستان برجسته بود.

او می‌گوید: «به یک نحوی وزیر خارجه‌ی روسیه این را هم اشاره کرد که امریکا می‌خواهد بیش‎تر بسازد؛ این مسائل بسیار مهم در این جا بحث شد؛ … اظهارات لاوروف قسمی بود که به هر گونه سازش در افغانستان که امریکا نقش داشته باشد مثلاً حکومت فراگیر، این‌ها نمی‌پذیرند و اصلاً نقش امریکا را در افغانستان نمی‌خواهند.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

همین گونه، محمدزلمی افغانیار پوپل، آگاه مسائل سیاسی، اظهار امیدواری می‌کند که با نشست‌هایی مانند فرمت مسکو، تعامل کشورها با افغانستان بهبود یابد.

او می‌گوید: «امیدوار هستم که کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای هم بر محور افغانستان باثبات اقتصادی و سیاسی و مستقل در اقتصاد و سیاست با ما تعامل داشته باشند.»

در بیش‌تر از سه سال گذشته، نشست‌های بسیاری در منطقه و جهان در باره‌ی افغانستان برگزار شده؛ اما این نشست‌ها نتوانسته است برای تغییر وضعیت در افغانستان کاری را پیش ببرد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: