وزیران امور خارجه و دفاع روسیه، چین، ایران و پاکستان، با پخش اعلامیه‌ای در پایان نشستی که پیرامون افغانستان در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کرده بودند، از تلاش داعش برای نفوذ بیش‌تر در افغانستان نگرانی کرده اند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه‌ی ایران، در این نشست و همین گونه شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در سخن‌رانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر مدعی وجود تهدیدهای هراس‌افکنی در افغانستان شده‌ اند.

این مقام‌های بلندپایه‌ی ایران و پاکستان، به گونه‌ی مشخص از داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، به عنوان تهدیدی از نشانی افغانستان نام برده‌ اند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

امارت اسلامی در واکنش به این اظهارات، گفته است که از نبود تهدیدهای هراس‌افکنی از خاک افغانستان اطمینان می‌دهد.

حمدالله فطرت، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی، در این باره به رسانه‌ها گفته است: «ما از تمام سیاست‌های مثبت کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم. افغانستان در برابر هیچ کسی خطر و تهدید نیست؛ ما در افغانستان به فعالیت گروه‌های مسلح خارجی اجازه نمی‌دهیم و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه دیگران نیست.»

در همین حال، روسیه، چین، ایران و پاکستان که با امارت اسلامی روابط نسبی خوبی دارند، گفته اند که هم‌اکنون جز گفت‌وگو و تعامل با امارت اسلامی، گزینه‌ی دیگری در برابر جهان وجود ندارد.

این رویکرد روسیه، چین، ایران و پاکستان، با استقبال امارت اسلامی روبه‌رو شده است. حمدالله فطرت، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی، تأکید دارد که حکومت سرپرست گفت‌وگو را راه حل اساسی می‌داند.

ولی فروزان و سیداکبر سیال، دو آگاه روابط بین‌الملل، در خصوص این نگرانی و علاقه‌مندی کشورها برای داشتن روابط با امارت اسلامی، دیدگاه شان را چنین بیان می‌کنند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

ولی فروزان، می‌گوید: «کشوری که می‌خواهد با افغانستان روابط داشته باشد، مسائل تجارتی و نگرانی‌های امنیتی و همین گونه هر مسئله‌ی دیگر مثل موضوع قاچاق مواد مخدر است را حل بکند. مجبور است به طالبان/امارت اسلامی رجوع کنند.»

سیداکبر سیال، نیز می‌گوید: «وقتی برای حل مشکلات به تعامل تأکید می‌شود، تعامل شرایطی دارد که این کشورها باید در نظر بگیرند. در تعامل باید صداقت و اخلاص موجود باشد.»

گفتنی است که کشورهای منطقه با وجود داشتن روابط با امارت اسلامی و اطمینان‌دادن‌های زیاد این حکومت در سه سال گذشته از نبود تهدیدهای هراس‌افکنی از خاک افغانستان، هنوز به این مسئله بی‌باور اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: