شماری از باشندگان ولسوالی شغنان بدخشان، با ابراز نگرانی از زمین‌لرزه‌های پسین در این ولسوالی، می‌گویند که در یک هفته‌ی پسین زمین‌لرزه‌های بسیاری پشت سر هم این ولسوالی را تکان داده است.

فریبا و سویتا، دو باشنده‌ی ولسوالی شغنان، به سلام‌وطندار می‌گویند که به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌های پی‌هم اخیر در این ولسوالی، دیگر در خانه احساس امنیت نمی‌کنند.

فریبا، می‌گوید: «از ترس زلزله، خانه نیز مکان ترس‌ناکی به ما شده و شب را تا صبح همه‌ی ما از ترس زلزله بیرون از خانه سپری می‌کنیم.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

سویتا، نیز می‌گوید: «نه تنها من؛ بل که همه‌ی مردم را به وحشت انداخته است؛ حتا مردم خانه‌های شان را ترک کردند.»

نگینه، دیگر باشنده‌ی ولسوالی شغنان، می‌گوید که در یک هفته‌ی پسین از ترس این که در اثر زمین‌لرزه زیر آوار نشوند، با دیگر اعضای خانواده شب را در فضای باز می‌خوابند.

او می‌افزاید: «چند روز است که زلزله‌های بسیار خطرناک در این جا رخ می‌دهد؛ ما بسیار می‌ترسیم؛ چون قبلاً این قسم زلزله را ندیدیم. اطفال ما بیش‌تر در خطر اند؛ چون هوا هم سرد شده و ما از طرف شب مجبور می‌شویم که در باغ‌ها یا زمین‌ها خواب شویم؛ برای همین بیش‌تر فرزندان ما در هوای سرد مریض شدند.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

حکمت‌الله محمدی، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات‌وفرهنگ بدخشان، می‌گوید که در یک هفته‌ی گذشته حدود ۲۰ بار زمین‌لرزه این ولسوالی را تکان داده است. به گفته‌ی او، در این زمین‌لرزه‌ها تنها ساختمان دو مکتب زیان دیده است و به زودی بازسازی خواهد شد.

او می‌افزاید: «در یک هفته‌ی گذشته حدود ۲۰ یا ۲۱ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته؛ اما الحمدلله خسارات مالی و جانی در پی نداشته و فقط به دو مکتب خسارات اندکی وارد شده است و ان‌شاءلله رسیدگی صورت می‌گیرد.»

با این حال، بر اساس آمار مرکز لرزه‌نگاری امریکا، در یک هفته‌ی گذشته چهار بار و در یک ماه گذشته ۲۰ بار زمین‌لرزه در بدخشان رخ داده که خفیف‌ترین آن ۴.۶ درجه‌ی ریشتر و شدیدترین آن ۵.۴ درجه‌ی ریشتر بوده و در عمق‌های ۹۰کیلومتری تا ۲۳۴کیلومتری زمین رخ داده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: