مسئولان در وزارت اطلاعات‌و‌فرهنگ، امروز (سه‌شنبه، ۲۷ سنبله) در برنامه‌ی تشریح دست‌آوردهای یک‌ساله‌ی این نهاد، می‌گویند که در یک سال گذشته بیش از نُه میلیون گردش‌گر داخلی و بیرونی از مکان‌های باستانی افغانستان دیدن کرده اند.

قدرت‌الله جمال، معین مالی و اداری این وزارت، می‌گوید که پارک ملی نورستان، بامیان، پنجشیر، پغمان، قرغه و قلعه‌ی اختیار‌الدین، از پربازدیدترین مکان‌ها بوده است. او می‌افزاید: «نُه هزار گردش‌گر بیرونی به افغانستان آمده و از مکان‌های باستانی وتفریحی دیدن کرده‌ اند؛ سال گذشته بیش‌تر از نُه میلیون گردش‌گر داخلی ثبت شده است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

جمال، می‌افزاید که در یک سال سه هزار شرکت در بخش گردش‌گری خدمات ارائه کرده و این وزارت از رهگذر گردش‌گری ۴۸ میلیون افغانی درآمد داشته است.

در سوی دیگر، حیات‌الله مهاجر فراهی، معین نشرات وزارت اطلاعات‌و‌فرهنگ، می‌گوید که اکنون ۳۸۰ رسانه‌ی تصویری، صوتی و چاپی در افغانستان فعالیت دارد و در سال گذشته به ۶۲۰ خبرنگار کارت خبرنگاری توزیع شده است. «به تمام رسانه‌های داخلی در کشور اجازه‌ی فعالیت می‌دهیم که ارزش‌های اسلامی، منافع ملی و فرهنگ افغانی را در نظر داشته باشند؛ با آمدن امارت اسلامی د‌ه‌ها رسانه دوباره به فعالیت آغاز کرده است.»

فراهی، می‌افزاید که طرح توزیع جواز به کانال‌های یوتیوب نهایی و طرزالعمل صندوق خبرنگاران نیز تهیه شده است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

به گفته‌ی فراهی، در یک سال گذشته ۴۴۴ مورد تخلف از سوی رسانه‌های تصویری، صوتی و کانال‌های یوتیوب در این وزارت ثبت شده که از این میان، ۳۲۰ مورد آن مربوط کانال‌های یوتیوب، ۵۵ مورد مربوط تلویزیون‌ها و ۷۹ مورد دیگر مربوط رادیوها بوده است.

ثبت دو هزار و ۴۱۰ آثار باستانی، پیش‌گیری از قاچاق ۴۱۶ قلم اثر باستانی، سروی علمی ۴۰۰ مکان باستانی و گردآوری بیش از ده هزار ترانه و نعت از دیگر دست‌آوردهای وزارت اطلاعات‌وفرهنگ در یک سال گذشته بوده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: