مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت‌کنندگان بلخ، می‌گویند که کار ساخت ۱۲۵ خانه به بازگشت‌کنندگان از ایران و پاکستان آغاز شده است.

اسدالله وفا، رییس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان بلخ، می‌گوید که این شمار خانه در ولسوالی‌های زارع، کلدار، چها‌ربولک و نهرشاهی این ولایت ساخته می‌شود. او می‌افزاید: «هزینه‌ی ساخت هر خانه چهار هزار دالر است؛ کار ساخت این شمار خانه در چهار ماه تکمیل می‌شود؛ این خانه‌ها برای خانواده‌هایی که به گونه‌ی اجباری از ایران و پاکستان اخراج شده ‌اند، ساخته می‌‌شود.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

رییس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان بلخ، می‌گوید که ساخت این خانه‌ها ۴۴ میلیون افغانی هزینه برمی‌دارد که از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) پرداخت می‌شود.

در سوی دیگر، شماری از بازگشت‌کنندگان از ایران و پاکستان، با ابراز خرسندی از ساخت خانه‌‌ها، می‌گویند که با ساخت این خانه‌ها مشکل آنان در بخش سرپناه حل خواهد شد.

اسماعیل، باشنده‌ی بلخ، می‌گوید: «خواست ما این است که برای چندین خانواده‌ی دیگر که سرپناه ندارند نیز، خانه ساخته شود تا همین مردم بی‌غم شوند. نداشتن خانه بسیار مشکل است.»

ظریف، دیگر باشنده‌ی بلخ، از حکومت سرپرست و نهادهای امدادرسان می‌خواهد که برای حل دیگر مشکلات بازگشت‌کنندگان نیز تلاش کنند. «ما خانه نداشتیم و با آمدن زمستان نگران بودیم که شب کجا استراحت کنیم؛ کودکان خود را کجا ببریم. حال خوش‌حالیم که به ما سرپناه ساخته می‌شود.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

در همین حال، نورالهادی ابوادریس، معاون والی بلخ، از نهادهای امدادرسان می‌خواهد که برای فراهم‌کردن دیگر سهولت‌ها به بازگشت‌کنندگان هم‌کاری کنند. «درخواست ما از سازمان‌ها این است که کمک‌های شان را بیش‌تر کنند؛ چون خانواده‌های بازگشته نیازمند هستند و امکانات رفاهی کم‌ دارند.»

پیش از این، شماری از بازگشت‌کنندگان در بلخ از دست‌رسی‌نداشتن به سرپناه شکایت داشته اند. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی ریاست امور مهاجرین و عودت‌کنندگان بلخ، از آغاز سال روان خورشیدی تا اکنون دو هزار خانواده‌ از ایران و پاکستان به این ولایت بازگشته اند.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: