پس از پخش ویدیوهایی از خشونت فیزیکی نیروهای نظامی ایران در برابر مهاجران افغان، شماری از این مهاجران در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گویند که در هفته‌های پسین، تحقیر، توهین، خشونت‌های کلامی و حتا فیزیکی در برابر مهاجران افزایش یافته است.

پریسا مبارز و بنفشه ظفری، دو مهاجر افغان در ایران، می‌گویند که مهاجران افغان در این کشور از یک سو با خشونت‌‌ و تحقیرهای کلامی و در سوی دیگر، با مشکل تمدیدنشدن ویزا روبه‌رو اند.

پریسا مبارز، می‌افزاید: «واقعاً خیلی مهاجران افغانستان در ایران مورد تحقیر، توهین، لت‌وکوب و شکنجه قرار می‌گیرند و حتا به قتل می‌رسند و هیچ کسی بازخواست نمی‌کند و کسی پاسخ‌گو نیست.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

بنفشه ظفری، نیز می‌افزاید: «وضعیت کار هم برای مهاجرین خراب شده. مثلاً به افغان‌ها می‌گویند که کار اداری کن با پول بسیار کم. تایم/زمان بسیار زیاد و خلاف همان قانون عمل می‌کند. یک کاری برایش می‌دهد و در کنارش می‌گوید که تو به خاطر از این که افغان هستی، صفاکاری را هم باید کنی. مثلاً تو به خاطر این که افغان هستی، مثلا چند کار اداری دیگر را هم اضافه می‌کند. می‌کنی کار خوب خوب؛ نمی‌کنی کار را رها کن و تمام.»

وزارت امور خارجه‎‌ی حکومت سرپرست امارت اسلامی، بدرفتاری‌ها با مهاجران افغان در ایران را «نگران‌کننده» عنوان می‌کند و از حکومت این کشور می‌خواهد که عاملان بدرفتاری‌ها با مهاجران افغان را زیر پی‌گرد قرار دهد.

ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه، می‌گوید: «وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی افغانستان در حالی که سپاس‌گزار میزبانی ملت ایران از مهاجران افغان‌ در آن کشور است، از مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که عاملان رفتارهای زشتِ اخیر با افغان‌ها را پی‌گیری کرده و اجازه ندهند تا نقض حقوق افغان‌ها منجر به رنجش عواطف مردمی در افغانستان شود.»

در همین حال، شماری از شهروندان افغانستان که به گونه‌ی غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند و گواه بدرفتاری با مهاجران اند، می‌گویند که برای درآوردن هزینه‌ی زندگی، ناچار اند این وضعیت را تحمل کنند.

کمال، شهروند افغانستان که به گونه‌ی غیرقانونی در ایران زندگی می‌کند، می‎‌گوید: «فشارهای اقتصادی است. خودم با چهار بچه‌ در ایران زندگی می‌کنم. این جا هم مدرک قانونی نداریم و زیرفشار هستیم. دو تا بچه‌ام باید برود مدرسه و درس بخوانند. از این ‌که مدارک نداریم، نمی‌توانند بروند و درس بخوانند. فشارهای اقتصادی و روحی است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

عزیزالله ولی‌زاده، دیگر شهروند افغانستان که به گونه‌ی غیرقانونی در ایران زندگی می‌کند، نیز می‎‌گوید: «خواست ما از ایران، سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد این است که در باره‌ی مهاجران یک فکر کنند و این گرفتاری‌ها و اخراج‌های اجباری به زودترین فرصت متوقف شود. سخنان کنایه‌آمیز این‌ها هم متوقف شود.»

پیش از این، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران، گفته بود که اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال این کشور را ترک کنند. اتباع غیرمجاز در ادبیات حکومتی ایران، به مهاجران غیرقانونی و بیش‌تر به مهاجران غیرقانونی افغان گفته می‌شود.

با این که آمار دقیقی از شمار مهاجران افغان در ایران در دست‌رس نیست؛ اما بر اساس آخرین آمار پخش‌شده از سوی ایران، بیش از پنج میلیون افغان در این کشور زندگی می‌کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: