به دنبال کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، امارت اسلامی و مقام‌های شماری از کشورها به کشته‌شدن او واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، گفته که کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، جنایت در برابر بشریت و ضایعه‌ی بزرگ برای مسلمانان جهان است.

او، امروز (چهارشنبه‌، ۱۰ اسد) در خبرنامه‌ای در حساب کاربری اکس خود، نوشته: «در حالی که امارت اسلامی افغانستان دفاع تحریک اسلامی حماس در سرزمین مقدس فلسطین را وجیبه‌ی اسلامی و انسانی می‌داند، وحشت، بمباران و نسل‌کشی مسلمانان فلسطینی توسط رژیم اشغال‌گر صهیونیستی را با شدیدترین کلمه‌ها محکوم می‌کند و آن را جنایت در برابر بشریت می‌داند.»

امارت اسلامی، از کشورهای تأثیرگذار به ویژه جهان اسلام خواسته که از تمام تلاش خود برای توقف حمله‌ی اسرائیل در منطقه، استفاده کند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

در سوی دیگر، سیدعلی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، در واکنش به کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، گفته که اسرائیل با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برایش فراهم کرده است.

او در پیامی گفته است: «رژیم صهیونیستی جنایت‌کار و تروریست، مهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغ‌دار کرد؛ ولی زمینه‌ی مجازات سخت برای خود را نیز فراهم کرد.»

خامنه‌ای، افزوده که هنیه در حریم ایران کشته شده و این کشور خون‌خواهی او را وظیفه‌ی خود می‌داند.

وزارت‌های خارجه‌ی روسیه و قطر نیز، به گونه‌ی جداگانه‌ کشته‌‌شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس را محکوم کرده ‌اند.

وزارت خارجه‌ی روسیه در حساب کاربری اکس خود، نوشته است: «ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین در حمله‌ی موشکی به محل سکونت او در تهران را به‌ شدت محکوم می‌کنیم.»

این وزارت، از طرف‌های درگیر خواسته که از خویشتن‌داری کار بگیرند.

وزارت خارجه‌ی قطر، در اعلامیه‌ای کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانسته است. این وزارت افزوده است: «این ترور و هدف قراردادن غیرنظامیان منطقه را به سمت آشوب سوق می‌دهد و شانس رسیدن به صلح را تضعیف می‌کند.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

با این همه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالت متحده‌ی امریکا، پس از کشته‌شدن اسماعیل هنیه هشدار داده که در صورت حمله به اسرائیل، امریکا از تل‌‌آویو دفاع خواهد کرد.

خبرگزاری تایمز آف اسرائیل، گزارش داده که لوید آستین این موضوع را امروز در یک نشست خبری مشترک با انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا، انریکه مانالو، وزیر امور خارجه و ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع ملی فیلیپین در آن کشور، بیان کرده است.

او افزوده: «اگر به اسرائیل حمله شود، ما قطعاً به آن‌ها در دفاع از خود شان کمک خواهیم کرد. همان طور که دیدید در اپریل این کار را کردیم و می‌توانید انتظار تکرار آن را داشته باشید.»

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان او بامداد امروز در محل سکونتش در تهران ترور شد. او روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور جدید ایران، به این کشور رفته بود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: