شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور اوزبیکستان، روز گذشته شنبه، ۱۶ سرطان- در نشست سازمان کشورهای ترک در شوشای آذربایجان، گفته که درگیری‌ها در بخش‌های مختلف جهان سبب شده که افغانستان از محور توجه‌ جامعه‌ی جهانی بیرون شود.

او، با مهم‌خواندن مسئله‌ی افغانستان، از اعضای سازمان کشورهای ترک خواسته که مسائل مرتبط به افغانستان را به گونه‌ی هم‌آهنگ در محور گفت‌وگوهای جهانی شان قرار دهند. «متأسفانه به دلیل تشدید جنگ‌ها و درگیری‌ها در سایر مناطق جهان، وضعیت افغانستان که همسایه‌ی ما است، از توجه جامعه‌ی جهانی دور مانده است. در این شرایط، مسائل توسعه‌ی افغانستان نیازمند رویکردهای مشترک و اتفاق آرا اعضای سازمان ما است.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

رییس‌جمهور اوزبیکستان، در این نشست از ادامه‌ی کمک‌های کشورش به افغانستان اطمینان داده و خواستار روی‌دست‌گرفتن اقدام‌های مشترک برای کمک به شهروندان افغانستان شده است.

در سوی دیگر، شماری از آگاهان مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل، می‌گویند که دورماندن افغانستان از محور توجه‌ جامعه‌ی جهانی، می‌تواند چالش‌ها را در داخل بیش‌تر کند و روی روابط امارت اسلامی با کشورها تأثیر بگذارد.

 محمود اضطرابی، آگاه  مسائل سیاسی، می‌گوید که حکومت سرپرست با بازکردن دروازه‌های دیپلماسی می‌تواند افغانستان در محور توجه‌ جهانی قرار دهد. او می‌افزاید: «افکار سازش و هم‌گرایی با جهان کم‌تر شده و اجماع کم‌رنگ است؛ تا زمانی که امارت اسلامی در مقابل جهان دروازه‌های دیپلماسی را باز نکند، این فرصت را از بین می‌برد و موضوع  افغانستان به حاشیه خواهد بود.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

اجمل زرمتی، آگاه روابط بین‌‎الملل نیز، می‌گوید: «‌کشورها در تلاش اند که از سیاست باز و هم‌گرایی جهانی فاصله بگیرند و بیش‌تر به منافع  شان فکر می‌کنند همان گونه که روابط شان را به اساس تعامل‌های کشور متقابل تعیین می‌کنند؛ از همین رو افغانستان را کنار می‌زنند.»

در  ۱۴۰۲ مسائل افغانستان، محور گفت‌وگوهای جهانی بود و در این سال، بیش از ۲۰ نشست خردوبزرگ در باره‌ی افغانستان برگزار شد که بسیاری از این نشست‌ها، بر تشکیل حکومت فراگیر، کار‌گرفته‌نشدن از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها، مبارزه با مواد مخدر و رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان تأکید داشت.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: