یک روز پس از هدف‌قرارگرفتن خبرنگاران در مرکز فرهنگی-اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف، مرکز بلخ، فرماندهی امنیه‌ی این ولایت، از امیدواری برای شناسایی عاملان این رویداد، خبر می‌دهند.

محمد‌آصف وزیری، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی بلخ، به سلام‌وطندار می‌گوید: «از نظر قانون، وقتی یک مجلس برگزار می‌شود، باید نهادهای امنیتی در جریان باشند؛ اما این مرکز هیچ یک از نهادهای امنیتی را در جریان قرار نداده بود. مسئولان این مرکز در بازداشت اند، هنوز تحقیقات تکمیل نشده است؛ اما بررسی‌های ابتدایی امیدواری‌های زیادی برای بازداشت عاملان این رویداد به وجود آورده که تا دو یا سه روز آینده همگانی خواهد شد.»

در واکنش به حمله‌ی انفجاری روز گذشته بر مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف، سازمان ملل متحد، کمیته‌ی بین‌المللی مصونیت خبرنگاران و ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، خواستار توقف حمله بر خبرنگاران افغان و پشتیبانی بیش‌تر از آن‌ها شده اند.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

در همین حال، مسئولان نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، با انتقاد از حمله بر خبرنگاران، می‌گویند که حکومت باید برای حفاظت از جان خبرنگاران و جلوگیری از تکرار چنین رویدادها، گام‌های اساسی بردارد.

ظریف کریمی، مسئول نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید: «امروز پس از حادثه‌ شماری از خبرنگاران از سوی مقام‌های امنیتی در بلخ مورد بازجویی قرار می‌گیرند که این در نوع خودش فشار مضاعف بر خبرنگاران است. امیدواریم که جامعه‌ی جهانی و مقام‌های بین‌المللی در قسمت تأمین امنیت خبرنگاران با مقام‌های امارت اسلامی رای‌زنی کنند تا بار دیگر شاهد ازدست‌دادن خبرنگاران نباشیم.»

شماری از خبرنگارانی که در رویداد مزارشریف زخمی شده اند، می‌گویند که در وضعیت نامناسب روحی قرار دارند.

فریدون نوروزی، خبرنگار تلویزیون سحر، به سلام‌وطندار می‌گوید: «زمانی که در مرکز فرهنگی تبیان انفجار شد، مدیر آژانس اطلاعاتی باختر در حال صحبت‌کردن بود که انفجار صورت گرفت و تعدادی از خبرنگاران به شمول خودم زخمی شدیم. این برنامه به خاطر تقدیر از کارکرد خبرنگاران برگزار شده بود، فکر کنم که پیش از برگزاری این برنامه با نهادهای امنیتی هم‌آهنگی نشده بود.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

جواد درویش، خبرنگار تلویزیون تمدن، نیز می‌گوید: «قرار بود در این محفل روی چالش‌های خبرنگاران بحث شود؛ اما ساعت نزدیک یازده بود که این انفجار رخ داد. بعد از آن من نفهمیدم که چه اتفاق افتاد، وقتی بلند شدم، همه جای تاریک بود، من از ناحیه‌ی سر زخم برداشتم. تقریباً ۱۵ خبرنگار دیگر نیز در این مراسم بودند.»

این در حالی است که در حمله‌ی روز گذشته بر مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف، حسین نادری، خبرنگار خبرگزاری آوا و یک نگه‌بان مرکز تبیان کشته و ۱۵ خبرنگار دیگر نیز زخمی شدند.

تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: