سازمان پزشکان بدون مرز، روز جمعه، ۲۳ جدی، با پخش اعلامیه‌ای گفته است که هیچ تضمین رسمی‌ای وجود ندارد که این سازمان بتواند بدون مانع به کار خود در افغانستان ادامه دهد. این سازمان، افزوده است که بسیاری از زنانی‌ که با این نهاد کار می‌کنند، ناامید شده‌ اند و نسبت به آینده‌ی ‌شان ترس دارند.

در اعلامیه‌ی سازمان پزشکان بدون مرز، آمده است‌ که زنان بیش از ۵۱ درصد از کادر پزشکی این نهاد در افغانستان را تشکیل می‌دهند که شامل نزدیک به ۹۰۰ پزشک، پرستار و سایر کارمندان می‌شود.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

این سازمان تأکید کرده که با تصمیم امارت اسلامی مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان، آینده‌ی بیماران زن و کارمندان صحی زن در این کشور به خطر افتاده است.

فرزانه، یک تن از کارمندان سازمان پزشکان بدون مرز، گفته است: «در شفاخانه، ما بیماران زیادی داریم که زن هستند. وقتی بیمار می‌شوند یا نیاز به زایمان دارند، باید جایی برای رفتن داشته باشند. اگر امارت اسلامی از کارکردن کارمندان زن جلوگیری کند، هیچ‌ کس نمی‌تواند از آنان مراقبت کند.»

از سویی هم، سازمان پزشکان بدون مرز گفته است که سلامت یک زن بر سلامت کل خانواده‌ی او تأثیر می‌گذارد و در صورت دست‌رسی‌نداشتن به خدمات پیش و پس از زایمان، زند‌گی کودکان نیز به خطر می‌افتد.

این سازمان پیش از این نیز، در اعلامیه‌ای منع کار زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان را، به شدت محکوم کرده است. این سازمان محدودیت‌های وضع‌شده از سوی امارت اسلامی بر زنان افغان را، به معنای «حذف زنان از زندگی اجتماعی» خوانده است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

این در حالی است که وزارت اقتصاد در اوایل ماه جاری خورشیدی با پخش مکتوبی کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان را، تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرد. این تصمیم امارت اسلامی، واکنش‌های گسترده‌ی ملی و بین‌المللی را به هم‌راه داشته است.

گفتنی است که پس از توقف کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی از سوی امارت اسلامی، چندین سازمان بین‌المللی فعالیت شان در افغانستان را متوقف کرده اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: