یک مؤسسۀ خیریه مراسم عروسی دسته‌جمعی ۳۰ زوج را امروز در ولایت هرات برگزار کرد. برگزارکننده‌گان این عروسی دسته‌جمعی می‌گویند که این مراسم با هزینۀ ۱۵ هزار دالر آمریکایی با هم‌کاری مؤسسۀ خیریۀ «امام سجاد» برگزار شده است.

سیدعلی رضوی، مسئول مؤسسۀ خیریۀ «امام سجاد» در افغانستان، هدف از برگزاری این عروسی دسته‌جمعی را فرهنگ‌سازی ازدواج آسان در میان مردم، به‌ویژه جوانان عنوان می‌کند و می‌گوید که برگزاری چنین مراسم از مصارف گزاف جلوگیری می‌کند.

آقای رضوی می‌افزاید: «این برنامه به‌مناسبت جشن عروسی ۳۰ زوج جوان از نقاط مختلف هرات برگزار شده است که توان پرداخت هزینۀ عروسی خود را نداشتند.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

محمد و ربابه، از زوج‌هایی‌اند که دوونیم سال باهم نامزد بودند. وضعیت بد اقتصادی عروسی این زوج را به تأخیر انداخته بود و آنان امروز خوش‌حال‌اند که توانسته‌اند با این عروسی جمعی زنده‌گی مشترک‌شان را آغاز کنند.

مانند محمد و ربابه، عروس‌ها و دامادهای دیگر نیز خواهان توجه نیکوکاران برای عروسی جوانان‌اند. آنان می‌گویند که مشکلات اقتصادی، مصارف گزاف و چشم و هم‌چشمی‌ها ازدواج را مانند گذر از هفت‌خوان رستم دشوار کرده است.

این برنامه با استقبال خانواده‌های ۳۰ عروس و داماد نیز روبه‌رو شده است. گل‌بخت، مادری‌ست که امروز دخترش را در این عروسی دسته‌جمعی به خانۀ بخت می‌فرستد و از مسئولان برگزاری این مراسم قدردانی می‌کند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

با این حال، سید محمدمهدی افضلی، استاد دانشگاه، بر آسان‌گیری در امر ازدواج تأکید می‌کند و می‌گوید که باید برای هم‌چو عروسی‌های آسان و به‌دور از رسم‌‌ورواج‌های بی‌جا، فرهنگ‌سازی شود.

به‌طور اوسط تا زمانی که جوانان به زنده‌گی مشترک‌شان در هرات آغاز کنند، از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون افغانی هزینه برمی‌دارد که هم‌چو مصارف کمرشکن، بحثی شیرین ازدواج را برای جوانان تلخ کرده است و ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز به‌بار می‌آورد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: