گزارش تازۀ شاخص جهانی تروریسم نشان می‌دهد که با وجود کاهش چشم‌گیر قربانیان تروریسم در سال ۲۰۱۹، افغانستان هنوز هم به مراتب نسبت به هر کشور دیگر جهان، بیش‌ترین قربانی را به تروریسم داده است.

در گزارش این نهاد که روز گذشته، چهارشنبه پنجم قوس/آذر، از سوی انستیتیوت اقتصاد و صلح لندن نشر شده، آمده است که از ۸۰ درصد  حملات تروریستی در ۱۰ کشور، ۴۱ درصد آن در افغانستان صورت گرفته است.

بر بنیاد این گزارش از مجموع ۱٣ هزار و ٨٢۶ قربانی تروریسم در سال ٢٠۱٩ میلادی در ۱۶۳ کشور جهان، ۵ هزارو ۷۲۵ تن آن‌ در افغانستان بوده‌ است. هم‌چنان از میان ٢٠ مرگبارترین رویداد هراس‌افگنانه در جهان، هفت رویداد آن‌ در افغانستان رخ داده است.

در این گزارش آمده است که در افغانستان شمار کشته شده‌گان حملات تروریستی در سال گذشته برای نخستین‌بار در سه سال اخیر کاهش یافته و نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۲ درصدی ( ۱۶۵۴ تن) را نشان می‌دهد. در گزارش گفته شده است که بیش‌ترین تلفات برخاسته از حملات هراس‌افگنانه در سال ۲۰۱۹ در ولایت کندز به ثبت رسیده است که ۷۷ درصد افرایش را در مقایسه به سال گذشتۀ آن نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش شاخص جهانی تروریسم، طالبان مرگ‌بار‌ترین گروه تروریستی در جهان شناخته شده‌اند و مرگ‌بارترین حملۀ هراس‌افگنانه در افغانستان در ٢٠۱٩ توسط گروه طالبان انجام شده است.

گزارش شاخص جهانی تروریسم هم‌چنان نشان می‌دهد که ۴۱ درصد تلفات برخاسته از تروریسم که در افغانستان ثبت شده است، مسئول ۸۷ درصد آن طالبان بوده‌اند.

این نهاد می‌گوید، باوجود کاهش تلفات برخاسته از تروریسم در افغانستان، گروه طالبان هم‌چنان فعال‌ترین گروه تروریستی در افغانستان بوده‌اند و با آن‌که تلفات برجا مانده از حملات طالبان کاهش ۱۸ درصدی داشته است، اما در کل حملات  این گروه شش درصد افزایش یافته است.

در بخشی از این گزارش نیز آمده است که طالبان در سال ۲۰۱۹ میلادی با ثبت ۵۰۸ حمله و بیش از ۲۹۰۰ کشته، تمرکز حملات خود را بر نیروهای پولیس و ارتش افغانستان حفظ کرده‌اند. به گفتۀ این نهاد با آن‌که تلفات غیرنظامیان در سال پار میلادی ۴۵ درصد کاهش داشته، اما حملات به غیرنظامیان افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: