امارت اسلامی از آغاز کار ساخت شهرک برای آسیب‌دیدگان زمین‌‌لرزه‌ی مرگ‌بار در هرات خبر می‌دهد و می‌گوید که تا دو ماه آینده، ۲۱۴۶ خانه‌ی رهایشی به هزینه‌ی یک میلیارد و ۷۳ میلیون افغانی برای زلزله‌زدگان در هرات ساخته می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، به سلام‌وطندار می‌گوید: «تا رسیدن زمستان، کار ساخت منازل تکمیل خواهد شد. هر خانه به قدر ضرورت برای یک خانواده در نظر گرفته شده است. این در عموم یک شهرک است که مسجد، کلینیک، مدرسه، مکتب و بازار خواهد داشت.»

از نخستین زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار در هرات و پس‌لرزه‌های آن، چندین روز می‌گذرد؛ زمین‌لرزه‌ای که به گفته‌ی سازمان ملل متحد ۴۳ هزار تن را به گونه‌ی مستقیم زیان‌مند، بیش از ۳۳ هزار خانه‌ی مسکونی را تخریب کرده و نیز به ۲۸۹ روستا آسیب رسانده است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

با این حال، شماری از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌ی هرات که شب‌و‌روز شان را در هوای باز سپری می‌کنند، می‌گویند که نبود سرپناه از یک سو و سردی روز‌افزون هوا از سوی دیگر، زندگی را برای آنان طاقت‌فرسا کرده است.

عبدالرزاق، باشنده‌ی ولسوالی زنده‌جان و از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در هرات، می‌گوید که به دلیل نبود خیمه ناچار شده است با چندین خانواده‌ی دیگر یک‌ جا زندگی کند.

او می‌افزاید: «ما هفت خانواده در یک خیمه زندگی می‌کنیم. وقتی می‌گویم، می‌گویند خیمه نیست، شما بگویید که هفت خانواده در یک خیمه چه گونه زندگی کنند. ما نیاز به خیمه و سرپناه داریم تا از این وضعیت نجات یابیم.»

گلمکی، باشنده‌ی ولسوالی رباط‌سنگی هرات، نیز با نگرانی می‌گوید: «خیمه نداریم، لالوان و سرگردانیم. چهار تا شهید داریم، ببینید ما در چه وضعیت زندگی می‌کنیم، ما در این هوای سرد چه گونه شب‌وروز را سپری کنیم؟»

سلام‌وطندار را در شبکه‌ی «ایکس» دنبال کنید

با این که مقام‌های ارشد حکومت سرپرست از آغازین روزهای زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار در هرات تا کنون بارها تاکید کرده اند که تا فرارسیدن زمستان برای آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه‌ سرپناه دایمی خواهند ساخت؛ اما آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در هرات، از حکومت سرپرست و نهادهای امداد‌رسان، می‌خواهند که هرچه روزدتر به این مشکل رسیدگی کنند.

نوراحمد، باشنده‌ی ولسوالی زنده‌جان، می‌گوید:‌ «در هر خیمه ۴۰ تا ۵۰ نفر زندگی می‌کنند. ما چه کار کنیم؟ ما در هوای سرد با اطفال خود خواب می‌کنیم، این مشکل ما باید حل شود.»

بر بنیاد آمار سازمان ملل متحد، در پی زمین‌لرزه‌های چند روز گذشته در هرات چندین روستا به گونه‌ی جدی آسیب دیده و ولسوالی‌های زنده‌جان و انجیل هرات، بیش از هر روستای دیگر زیان دیده است؛ چنان که بیش از ۳۳۳۰ خانه تنها در ولسوالی زنده‌جان ویران شده است.

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: