نزدیک به ۹۰ درصد زنان اشتراک‌کننده در نظرسنجی سلا‌م‌وطندار: مالک هیچ گونه سرمایه‌ای نیستیم

نتایج نظرسنجی مؤسسه‌ی رسانه‌ای سلام افغانستان (رادیو سلام‌وطندار) در ۲۴ ولایت با اشتراک ۳۷۰ زن، نشان‌دهنده‌ی وضعیت نگران‌کننده‌ای از حق مالکیت زنان در افغانستان است. نزدیک به ۹۰ درصد زنان اشتراک‌کننده در این نظرسنجی، گفته اند که مالک هیچ گونه سرمایه‌ای نیستند و تنها ۵.۱ درصد گفته اند که صاحب جایداد هستند.

جوانی در غور پدرزنش را با ضرب چاقو کشت

مسئولان امنیتی در غور، می‌گویند که یک جوان در مربوطات ولسوالی تیوره‌ی این ولایت، پدرزنش را با ضرب چاقو کشته است. عبدالرحمان بدری، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی غور، می‌گوید که این رویداد صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ جوزا) در روستای «برسمه»‌ی ولسوالی تیوره رخ داده است.

۶۰ هزار تُن نفت خام «قشقری» از طریق داوطلبی به یک شرکت داخلی به فروش رسید

مسئولان وزارت معادن و پترولیم، قرارداد فروش ۶۰ هزار تُن نفت خام «قشقری» را با یک شرکت داخلی در کابل امضا کردند. شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت، از وجود شفافیت در روند داوطلبی قرارداد فروش ۶۰ هزار تُن نفت خام قشقری اطمینان می‌دهد و می‌گوید که این قرارداد به ارزش ۳۰ میلیون دالر به امضا رسیده است.

استقبال امارت اسلامی از احتمال حذف نام این حکومت از فهرست گروه‌های هراس‌افکن روسیه

به تاز‌گی ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان، به رسانه‌های این کشور گفته ‌است که وزارت‌های امور خارجه و عدلیه‌ی روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور در باره‌ی احتمال حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‌های هراس‌افکن گزارش داده اند.

زنی متهم به کشتن شوهرش در بلخ بازداشت شد

فرماندهی امنیه‌ی بلخ، با پخش خبرنامه‌ای اعلام کرده که یک زن به اتهام کشتن شوهرش از مربوطات ولسوالی شولگره‌ی این ولایت بازداشت شده است. در خبرنامه‌ آمده است که این زن یک هفته پیش در هم‌کاری برادرش، شوهرش را کشته بود.

گازگرفتگی در سمنگان جان چهار کارگر یک معدن زغال‌سنگ را گرفت

مسئولان امنیتی در سمنگان، تأیید می‌‎کنند که گازگرفتگی در این ولایت، جان چهار کارگر یک معدن زغال‌سنگ را گرفته است. حشمت‌الله رحمانی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی سمنگان، می‌گوید که این چهار کارگر معدن صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ جوزا) در نتیجه‌ی گازگرفتگی در یک معدن زغال‌سنگ جان باخته اند.

«امسال از هر ۱۰ کودک در افغانستان سه تن آن‌ها گرسنگی را تجربه خواهند کرد»

سازمان حفاظت از کودکان (Save the children)، روز گذشته با پخش گزارشی در وبسایتش اعلام کرده است که به دلیل تأثیرهای فوری سیلاب‌ها و خشک‌سالی‌های بلندمدت در افغانستان، در سال روان میلادی از هر ۱۰ کودک سه تن آن‌ها با گرسنگی روبه‌رو خواهند شد.

رهبر امارت اسلامی معین پیشین وزارت داخله را به عنوان سرپرست وزارت صحت گماشت

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، امروز (سه‌شنبه، ۸ جوزا) در حساب کاربری اکس خود از تعیینات تازه خبر داده است. به گفته‌ی مجاهد، بر اساس حکم هبت‌الله آخوندزاده، رهبر امارت اسلامی، نورجلال جلالی، معین اداری پیشین وزارت امور داخله، به عنوان سرپرست وزارت صحت عامه، گماشته شده است.

بررسی چگونگی دست‌رسی زنان به حق مالکیت و توانایی مالکیت زنان در افغانستان

بیش‌تر زنان اشتراک‌کننده در این نظرسنجی، در رده‌ی سنی ۱۸ تا ۲۵ سال قرار دارند. یافته‌های این گزارش از نظرسنجی ۳۷۰ زن در ۲۴ ولایت افغانستان نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۰ درصد زنان اشتراک‌کننده هیچ املاک یا جایدادی ندارند. در همین حال، حدود ۸۰ درصد زنان اشتراک‌کننده در این نظرسنجی، گفته ‌اند که املاک و جایداد گران‌بها به نام آنان خریداری نمی‌شود؛ بل به نام پدر، شوهر یا برادر شان خریده می‌شود. ۶۴.۶ درصد زنان اشتراک‌کننده در این نظرسنجی، گفته ‌اند که به لحاظ اقتصادی شرایط داشتن دارایی و جایداد به آن‌ها فراهم نشده است.

جوانان دانش‌آموخته در ننگرهار از بی‌کاری شکایت دارند

شماری از جوانان دانش‌آموخته در ننگرهار، با شکایت از بی‌کاری از حکومت سرپرست خواستار ایجاد فرصت‌های کاری اند. آن‌ها، می‌گویند که در صورت فراهم‌نشدن فرصت‌های کاری، جوانان زیادی ناچار می‌شوند که راه مهاجرت را در پیش بگیرند.

گوترش: هیج جای امنی در غزه باقی نمانده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله‌ی هوایی اسرائیل بر رفح را محکوم کرده و گفته است که این «وحشت» باید متوقف شود. گوترش، امروز (سه‌شنبه، ۸ جوزا) در حساب کاربری اکس خود نوشته که حمله‌ی اسرائیل سبب کشته‌شدن غیرنظامیان شده و هیچ جای امنی در غزه باقی نمانده است. بیش از یک میلیون بی‌جاشده‌ی فلسطینی در پی حمله‌های چند ماه‌‌ گذشته‌‌ی اسرائیل بر غزه، به رفح پناه برده اند.

آگاهان: پاکستان با پافشاری بر حضور «تی‌تی‌پی» در افغانستان به دنبال بی‌ثباتی در این کشور است

محسن نقوی، وزیر امور داخله‌‌ی پاکستان، به تازگی در یک نشست خبری در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور، بار دیگر ادعا کرده که رهبران تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان حضور دارند.