مجاهد: حضور نماینده‌ی ا.ا در نشست آینده‌ی دوحه هنوز نهایی نشده است

به دنبال همگانی‌شدن زمان برگزاری نشست آینده‌ی دوحه از سوی سازمان ملل متحد، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست، به سلام‌وطندار می‌گوید که هنوز اشتراک‌کردن یا ‌نکردن نماینده‌ی امارت اسلامی در این نشست، نهایی نشده و رأی‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد.

رهبری امارت اسلامی بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۳ را توشیح کرد

رهبری حکومت سرپرست امارت اسلامی، سرانجام پس از دو ماه تأخیر بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۴۰۳ خورشیدی را توشیح کرد. مسئولان این حکومت، می‌گویند که در بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۴۰۳، نیازمندی‌ها و اولویت‌های مردم در نظر گرفته شده است و بودجه‌ی ملی امسال نیز مانند سال گذشته از درآمدهای داخلی تأمین می‌شود.

تأکید سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت تأمین ثبات و امنیت در افغانستان

در نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که روز گذشته (سه‌شنبه، ۱ جوزا) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، افزون بر برخی موضوع‌های دیگر، روی مسئله‌ی افغانستان نیز بحث شده‌ است. بر اساس گزارش‌ها، در این نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای بر هم‌کاری با افغانستان در بخش‌های تأمین ثبات، مبارزه با هراس‌افکنی و قاچاق مواد مخدر، تأکید کرده اند.

سیل در افغانستان؛ خانواده‌های آسیب‌دیده: کمک‌های صورت‌گرفته بسنده نیست

در همین حال، شماری از باشندگان غور، امروز (چهارشنبه، ۲ جوزا) در یک نشست خبری در کابل می‌گویند که در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌های پسین در این ولایت، باشندگان غور تمامی داروندار شان را دست داده اند و هم‌اکنون باشندگان این ولایت به آب آشامیدنی، غذا و دارو دست‌رسی ندارند.

ناروی، ایرلند و اسپانیا فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسند

رهبران ناروی، ایرلند و اسپانیا اعلام کرده اند که فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسند.

خبرگزاری رویترز، گزارش داده است که یوناس گهر استوری، نخست‌وزیر ناروی، امروز اعلام کرده که کشورش در ۲۸ ماه جاری میلادی فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت.

ایتالیا به مغاره‌نشینان بامیان ۱۰۰ خانه‌ی مسکونی می‌سازد

دولت ایتالیا به مغاره‌نشینان بامیان به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دالر امریکایی ۱۰۰ خانه‌ی مسکونی می‌سازد. انی بالی، رییس مؤسسه‌ی «وینتو»ی ایتالیا، این مطلب را امروز (چهارشنبه، ۲ جوزا) در دیدار با عبدالله سرحدی، والی بامیان، بیان کرده است. در این دیدار آقای بالی را خانم پروفسور لودا، رییس دانش‌گاه فلورانس ایتالیا، هم‌راهی کرده است.

افراد مسلح ناشناس پزشکی را در بلخ کشتند

مسئولان امنیتی در بلخ، گفته که افراد مسلح ناشناس یک پزشک جوان را در شهر مزارشریف، مرکز این ولایت، کشته و برادرش را زخمی کرده اند. محمدعیسا وثیق، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی بلخ، در خبرنامه‌ای گفته که این رویداد دوشنبه‌شب، ۳۱ ثور، در مربوطات حوزه‌ی چهارم امنیتی شهر مزارشریف رخ داده است. در خبرنامه آمده که در این رویداد محمدیاسین ۳۷ساله کشته و برادرش یوسف از ناحیه‌ی شکم زخمی شده است.

باشندگان هرات یک جریب زمین را برای ساخت مکتبی اهدا کردند

رحمت‌الله جابر، رییس معارف هرات، می‌گوید که روز سه‌شنبه، ۱ جوزا، باشندگان ولسوالی گذره‌ی این ولایت، یک جریب زمین را به ارزش‌ ۵۰۰ هزار افغانی به معارف این ولایت اهدا کرده اند. جابر، می‌افزاید که باشندگان ولسوالی گذره این زمین را برای ساخت یک مکتب در این ولسوالی، اهدا کرده اند.

برنامه‌ی جهانی غذا: سیلاب‌ها در افغانستان ناامنی غذایی را بیش‌تر خواهد کرد

برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان، اعلام کرده که سیلاب‌های دو هفته‌ی پسین در افغانستان، ۸۰ هزار تن را متأثر کرده است. این نهاد، امروز (چهارشنبه، ۲ جوزا) در حساب کاربری اکس خود، نوشته که احتمال دارد این سیلاب‌ها در ماه‌های آینده بیش‌تر شود.

جسد یک جوان در چاهی در غزنی پیدا شد

خالد سرحدی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی غزنی، به سلام‌وطندار می‌گوید که جسد یک جوان ۲۲ساله بامداد امروز (چهارشنبه، ۲ جوزا) در یک چاهی در مرکز این ولایت پیدا شده است. او، می‌افزاید که این جوان حمیدالله نام داشته و ده روز پیش در روستای «کشک» مرکز غزنی به قتل رسیده است. سرحدی، تصریح می‌کند که سه تن در پیوند به قتل این جوان بازداشت شده اند.

فارم‌های پرورش‌ ماهی در هلمند افزایش یافته است

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هلمند، می‌گویند که پس از افزایش میزان علاقه‌مندی باشندگان این ولایت به ایجاد فارم‌های پرورش ماهی، اکنون به شمول شهر لشکر‌گاه، مرکز هلمند، در ولسوالی‌های نادعلی، مارجه، نوزاد، کجکی، ناوه و نهر‌سراج این ولایت، سه هزار فارم پرورش ماهی ایجاد شده است.