مسئولان در حوزۀ غرب کشور می‌گویند که مؤسسۀ «مرسی کورپ»، روز گذشته برنامۀ آموزشی فن و حرفه را به ۱۶۰۰ تن به‌شمول بانوان در ولایت‌های هرات، کندهار و بلخ راه‌اندازی کرده است.

جک بایرن، مسئول مؤسسۀ «مرسی کورپ» در افغانستان، در هنگام آغاز این برنامه می‌گوید‌ که مستفیدشده‌گان این برنامه قرار است ۱۸ نوع حرفه که شامل خیاطی، ترمیم موبایل‌، برق‌کشی، قالین‌بافی، آرایش‌گری و سایر حرفه‌ها می‌شود را، آموزش ببینند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

آقای بایرن می‌‌افزاید که کارآموزان این برنامه پس از شش ماه آموزش، وارد بازار کار می‌شوند و برای رشد اقتصادی خانواده‌های‌شان کمک می‌کنند. به گفتۀ او، از این میان تنها در هرات ۵۰۰ تن به‌شمول ۳۰۰ زن شامل این برنامه شده‌اند.

عبدالولی وارث، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی که در این برنامه حضور داشت، از مسئولان مؤسسه‌های بین‌المللی خواست که به جوانان افغان برنامه‌های بنیادی را برای کاریابی آنان راه‌اندازی کنند.

آقای وارث در این برنامه وعده سپرد که آنان برای کاریابی و جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی، با نهادهای بین‌المللی هم‌کاری می‌کنند.

از سویی هم، شماری از جوانانی که شامل برنامۀ آموزشی فن و حرفه شده‌اند، می‌گویند که آنان پس از یادگیری می‌توانند در اقتصاد خانواده‌های‌شان کمک کنند.

مرضیه، یک تن از شرکت‌کننده‌گان این برنامه که به تازه‌گی از مهاجرت به کشور برگشته و قرار است شامل آموزش حرفۀ خیاطی در این نهاد شود، می‌گوید که تلاش می‌کند پس از فراغت کار کند و در اقتصاد خانواه‌اش کمک کند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

یاسین، از دیگر جوانان هراتی‌ست که سال گذشته از دانشگاه فارغ شده و بی‌کار است. او می‌گوید: «یک سال است که با مشکلات بی‌کاری و فقر اقتصادی مواجه هستم. هیچ کاری نیست این‌جا، شامل برنامۀ فن و حرفه شدم تا موبایل‌سازی را یاد بگیرم و از همین طریق برای تأمین نفقه خانوادۀ خود تلاش کنم.»

کارآموزان این برنامه هم‌چنان از مسئولان مؤسسه‌های بین‌المللی می‌خواهند که زمینۀ کار را به جوانان و زنانی که سرپرست خانواده‌های‌شان هستند، فراهم کنند تا آنان بتوانند مشکلات زنده‌گی‌شان را برطرف کنند.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: